Att dricka kaffe minskar risken för prostatacancer med så mycket som upp till 60 procent, visar en ny amerikansk studie som BBC News tagit del av.
Studien är gjord på Harvard Medical School och har presenterats på en stor amerikansk cancer-konferens. 50 000 mäns kaffevanor dokumenterades under 20 års tid. Det visade sig att de största kaffedrickarna hade en 60 procent mindre risk att drabbas av aggressiva tumörer än de män som inte drack kaffe alls.
Kaffe har en effekt både på hur kroppen bryter ned socker och på könshormonernas nivåer, vilka forskare har associerat till prostatacancer, skriver BBC News.
– Väldigt få livstilsfaktorer har kunnat kopplas till risken för prostatacancer, så det ska bli mycket spännande och se om fler studier kan bekräfta det här resultatet. Det visar att det finns ingen anledning att sluta dricka kaffe för att undvika prostatacancer, säger Dr Kathryn Wilson, som är en av dem som utfört undersökningen.
Helen Rippon på det engelska samfundet för prostatacancer, menar att tidigare forskning har gett blandade resultat och vill därför inte gå ut med några rekommendationer till män att börja dricka kaffe.
– Men de som redan dricker det, ska känna sig trygga med att inte behöva ge upp det för sin prostatas skull, säger hon till BBC News.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...