Havre kan sänka blodets kolesterolhalt. I en ny avhandling har man undersökt om det gäller oavsett hur havren behandlats i olika livsmedelsprodukter.
Att havre kan sänka blodets kolesterolhalt har forskarna vetat ett tag. Den nya studien vid Lunds universitet har undersökt varför den kolesterolsänkande effekten varierar mellan olika människor.
Kärlfysiologen Kristina Andersson undersökte om havrekli påverkar åderförfettningen hos möss. Hon gav en del av mössen ett tillskott av havrekli. De mössen visade sig ha 40 procent lägre halter av kolesterol i blodet och mindre spår av inflammation i blodet och kärlväggen. Havrekli-mössen hade dessutom färre och mindre ansamlingar av fett och döda celler i sina kärlväggar.
Kristina Andersson fann att två olika sorters möss visade sig reagera olika på havrebehandlingen. Den ena sorten svarade på önskat sätt med sänkta nivåer av kolesterol i blodet, medan den andra sorten inte reagerade alls.
Även människor reagerar olika på att äta havre: somliga får sänkt kolesterolhalt, andra blir mindre påverkade. Forskarna försöker förstå vad det är som orsakar skillnaden mellan olika människor för att kunna designa havreprodukter som är nyttiga även för dem som annars inte påverkas av att äta havre.
– Havregryn är en fullkornsprodukt som innehåller både fettlösliga vitaminer, proteiner och fibrer. Därför är havre nyttigt på flera sätt, även för den som eventuellt inte får sin kolesterolhalt sänkt av ett havretillskott, säger Kristina Andersson i ett pressmeddelande.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...