Dricker du mycket läsk? Sluta upp med det. Ny forskning visar att läsk kan ge cancer.
Amerikanska forskare har gjort studien som pekar på att överkonsumtion av läsk ökar riskerna att drabbas av cancer. För några år sedan gjordes en liknande studie i Sverige där forskarna kom fram till samma resultat.
– Det här är samma resultat som vi fick när vi följde närmare 80 000 män och kvinnor i Sverige. Där såg vi också en fördubblad risk för de som konsumerade mycket läsk, säger Susanna Larsson, doktor i epidemiologi vid Karolinska Institutet till svt.se.
De amerikanska forskarna har följt 60 000 män och kvinnor i Singapore under 14 år. Under den tiden fick 140 personer av dem cancer i bukspottkörteln. Det visade sig att läskdrickarna var överrepresenterade bland cancerfallen. Av de som drack minst två burkar läsk i veckan nästan fördubblades risken.
Forskningen visar att det är sockret i läsken som ökar dina risker att drabbas av cancer. Läsk innehåller mycket socker, det vill säga snabba kolhydrater. När kroppen bryter ned sockret måste bukspottkörteln producera insulin - ett tillväxthormon. Bukspottkörteln får alltså jobba extra hårt vilket forskarna kopplar ihop med ökad risk för cancer i bukspottkörteln.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...