Extra tillskott av D-vitamin minskar risken att dö i olika sjukdomar. Dödligheten var åtta procent lägre bland personer som regelbundet åt extra D-vitamin, visar en genomgång av 18 olika vetenskapliga studier.
Forskare vid WHO:s internationella institut för cancerforskning i Lyon har gått igenom studier omfattande totalt 57311 personer. Under perioden avled 4777 av dem. Genomgången publiceras i amerikanska Jamas Archives of Internal Medicine.
– Det här bekräftar att D-vitaminet är mycket intressant, inte bara för att förebygga benskörhet, utan även i samband med en rad andra svåra sjukdomar, säger Åke Bruce, professor på Livsmedelsverket, till Svenska Dagbladet.
D-vitaminet har i studier kopplats till förmåga att förebygga sjukdomar som cancer, hjärtsjukdomar, diabetes, MS och tuberkulos.
Det bästa sättet att få i sig D-vitamin, förutom att vistas i solljus, är att äta fet fisk, säger Åke Bruce.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...