Solsken kan rädda ditt liv.
Extra D-vitamin minskar dödligheten i cancer, diabetes och hjärtsjukdomar, visar unik forskning.
Rapporten, som är gjord av franska forskare, bygger på studier av 57 000 människor under sex år.
Slutsatserna är tydliga. De personer som regelbundet äter extra D-vitamin har en större chans att överleva. Vitaminet minskar dödligheten i cancer, diabetes och hjärtsjukdomar med upp till åtta procent.
Riktigt hur det fungerar har forskarna ännu inte förstått men test i laboratorier visar att D-vitaminet lyckas hämma eller rent av stoppa sjukdomsförloppet.
Solsken är människans viktigaste källa till D-vitamin. Solljuset får kroppen att själv producera det livsviktiga hormonet.
– Ut i solen, tio till femton minuter räcker för att ge produktionen en rejäl skjuts, säger näringsforskaren och vitaminexperten Magnus Nylander.
Det är framför allt äldre och personer med tarm-, lever- och njursjukdomar som behöver tänka på sitt D-vitaminintag.
– En dag i solen och en middag av fet fisk ger en tillräcklig dos. Vill man vara extra säker kan man ta ett vitamintillskott.
Tidigare har experterna varnat för att överdosering av D-vitamin kan resultera i problem som åderförkalkning. Men enligt rapporten är risken för överdosering liten.
– Handlar det inte om extrema mängder är risken för problem liten, säger Magnus Nylander.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...