• Sjukdomen bär namn efter Alois Alzheimer, som beskrev sjukdomen 1906.
• Cirka 140 000 svenskar lider av demenssjukdomar. Alzheimer är den som drabbar flest demenspatienter, 50-70 procent.
• Vid Alzheimers förstörs hjärnans nervceller som till slut dör och orsakar smygande symptom som försämrat närminne och koncentrations- eller orientationssvårigheter.
• Senare får patienten problem med intellektuella och sociala förmågor samt dagliga uppgifter som påklädning, personlig hygien och slutligen sväljreflexen.
• Vanligen förekommer sjukdomen sporadiskt, dvs. man kan inte spåra någon uppenbar ärftlighet. Om man har en nära anhörig med sjukdomen finns emellertid en ärftlighetsrelaterad riskökning motsvarande 2–3 gånger.
• Idag finns fyra så kallade bromsmediciner som inte kan bota utan endast ge ett långsammare sjukdomsförlopp.
(Källa: NE och Aftonbladet)
Höga doser av B-vitamin kan bromsa Alzheimers sjukdom och demens visar ny forskning.
– Det har en större effekt än vi kunde förutse, säger professor David Smith som leder studien.
Forskningen har publicerats i tidsskriften Public Library of Science One och har utförts av ett team från the Oxford Project, skriver BBC.
I gruppen ingick 168 äldre personer som lider av förstadiet till demens och Alzheimer, det vill säga minnesförluster och språkproblem som inte går att förklara enbart med hög ålder.
Hälften av personerna i gruppen fick tabletter med en mycket hög halt av vitamin B6 och B12. De andra fick sockerpiller. Efter två år mätte läkarna testpersonernas hjärnor för att se hur mycket de krympt.
En normal hjärna krymper 0, 5 procent per år efter att man fyllt 60 år. En hjärna som börjat visa de första tecknen på demens eller försvagning krymper dubbelt så snabbt.
Men forskarna upptäckte att för de som åt tillskottet med B-vitamin bromsades hjärnans minskning med 30 procent, i vissa fall upp till 50 procent.
Orsaken tros vara att vissa B-vitamin kan kontrollera homocystein, en aminosyra, som finns i blodet. En för hög halt av homocystein misstänks höra ihop med Alzheimer och demens. För mycket homocystein får alltså hjärnan att krympa snabbare – och tvärtom visade det sig nu alltså.
Behandlingen med B-vitaminet, som gavs i mycket högre doser än det rekommenderade dagliga intaget, visade sig vara över förväntan.
– Det är en större effekt än vi kunde förutse. De här vitaminerna gör något med hjärnstrukturen – de skyddar den och det är viktigt för vi behöver skydda hjärnan för att förebygga Alzheimer, säger professor David Smith som leder studien.
Även om Smith är glad över resultatet betonar han dock att mer forskning nu krävs och får medhåll av The Alzheimer's Research Trust som är med och bekostar studien.
Chris Kennard från universitet i Oxford som även är styrelseordförande i en medicinsk forskningsnämnd (Medical Research Council's Neurosciences and Mental Health Board) säger:
– Vi måste vara vaksamma när vi rekommenderar tillskott som vitamin B eftersom det finns andra hälsorisker om man tar för höga doser av det. Det behövs mer forskning innan vi kan rekommendera det för neurodegenerativa sjukdomar, säger han.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...