Så får du barnen att röra på sig mer under sommarlovet

Foto: thinkstock
HÄLSA

Svårt att hitta fysiska aktiviteter för barnen? Våga ta med dem på kajakpaddlingen eller lär dem vindsurfa.

– Barn går inte sönder så lätt, säger idrottslärare Therese Jansson.

De stillasittande aktiviteterna har ökat, enligt folkhälsoinstitutets senaste studie av skolbarns hälsovanor. Bland barn och unga mellan 11 och 15 år ser omkring 15 procent på TV i genomsnitt fyra timmar per dag och 10 procent använder dator lika lång tid. Enligt Anders Nissar på Idrottslyftet i Stockholm är föräldrarnas egen inställning till fysisk aktivitet avgörande för barnens intresse.

– Det hjälper inte att säga till barnen att de ska röra på sig. Man måste själv visa att det är så man gör.

Ta med barnen

Therese Jansson, idrottslärare på Sticklinge skola i Stockholm, uppmanar föräldrar att våga ta med barnen på sina "vuxenaktiviteter".

– Låt dem pröva på sådant som du själv tycker är roligt, paddla kajak, cykla mountainbike eller vindsurfa. Barn är nyfikna på allt möjligt och klarar mer än man tror.

Att lära sig något nytt kan dessutom ge en kick för självförtroendet.

– Det roligt att komma tillbaka till skolan om man till exempel har lärt sig vindsurfa på lovet.

Lätta på kraven

Men sommarlovet får inte heller fyllas med krav på aktiviteter, tycker Therese Jansson.

– Precis som vuxna längtar barn efter att få vara lediga och bara få sitta och ta det lugnt.

FAKTA

Therese Janssons tips på vad du kan göra på sommarlovet:

Flera föreningar drar igång sommaraktiviteter efter skolavslutningen. Pröva akrobatik på cirkusskola, friidrott eller fotbollsskola. Kolla i området där du bor.

Köp en studsmatta

Paddla kajak eller kanot

Vindsurfa

Gör en egen femkamp

Ta med lunchen ut och gå i skogen