Det framgår av en svensk studie som på onsdagen publiceras i facktidskriften American Journal of Clinical Nutrition. Den minskade risken gäller inte för rökare.
Studien har gjorts vid Karolinska institutet i Stockholm. Forskarna har undersökt matvanorna hos 37 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län samt hos drygt 45 000 män i Mellansverige, skriver Upsala Nya Tidning.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
10 000 män får prostatacancer varje år Professor Peter Wiklund: Forskningen är beroende av bidrag.
Rockmusikerns mamma fick cancer Nu skänker bandet alla pengarna från skivförsäljningen till Cancerfonden.
...