Ät dig fri från din allergi

– här är maten du ska undvika

HÄLSA

Ät dig till färre nysningar!

Här är maten du ska passa dig för om du är allergisk.

PROSIT Just nu är björkpollenhalterna väldigt höga i stora delar av landet och kommer fortsätta vara det någon vecka till. Men nu finns lindring – i ditt kylskåp.
Foto: Lotte Fernvall
PROSIT Just nu är björkpollenhalterna väldigt höga i stora delar av landet och kommer fortsätta vara det någon vecka till. Men nu finns lindring – i ditt kylskåp.

Nu börjar pollensäsongen komma igång på allvar och det är främst björkpollen som virvlar i luften.

Många pollenallergiker är korsallergiska, björkallergiker tål till exempel oftast inte äpplen. Strukturerna i kärn- och stenfrukter liknar strukturen i björkallergenet. Därför tror kroppen att vissa livsmedel är björkallergena.

– På grund av detta blir allergi ett året runt-problem, säger allergiprofessor Magnus Wickman.

Men lugn. Inte behöver man avstå från somriga jordgubbar eller nyplockade äpplen. Tricket är att koka frukten eller mikra bären i en minut. Då förändras fruktens struktur och går att äta, även för allergiker. Så äppelkaka, kiwimarmelad och plommonsaft går utmärkt.

Allergi förändras

– Testa dig fram om du inte är väldigt allergisk. Allergin kan förändras, efter ett tag kanske du inte längre tål äpplen eller tvärtom, säger Magnus Wickman.

Korsreaktionen för en björkpollenallergiker som äter äpple är ofta klåda och svullnad i munnen. Vid sådana symptom hjälper en antihistamintablett.

FAKTA

Här är maten du ska undvika

Vid björkpollenallergi:

Hasselnötter, äpple, persika, mandel, körsbär, morot och potatisskal anis, curry, kummin, kamomill, selleri, pepparmint, och paprika.

Vid gråboallergi:

Selleri, morot, paprika, persilja, koriander, vitlök, curry, kamomill, anis, fänkål, kummin, pepparmynta, solrosolja, senap. Malörtsambrosia melon, banan, gurka.

Vid gräsallergi:

Jordnötter, sojabönor, ärtor, tomat, lök.

Källa: Astma och allergiförbundet