Låt knoppen fixa kroppen

HÄLSA

Det du inte hajjat med knoppen – kan sätta sig som övervikt på kroppen. Vi snackar omedvetna matval. Nya rön visar att bästa dieten är att skippa bantningen och i stället börja förstå HUR du tänker när du sträcker dig efter godisskålen.

Nu ska vi se: macka, filmjölk till frukost, eller äh, jag nöjer mig med en kopp java. Hur väljer du och varför? Tänker du ens på att du fattar ett beslut i samma sekund som du öppnar kylskåpsdörren?

Troligtvis inte.

Men ny forskning visar att vi faktiskt gör minst 200 matval varje dag. Utan att veta om det.

Och det är på kroppen det syns hur vi tänkt.

Kruxet är att vi tror att vi har superkoll på vad vi stoppar i oss. Inget kunde vara mer osant. Ett ynka tuggummi om dagen ger en årlig viktökning på ett halvt kilo. Visste du det?

Kolla på tallriken

Äter du direkt ur förpackningen? Aja baja, då trycker du i dig hela 14 procent mer än du skulle ha gjort om du lagt upp maten på en tallrik.

En brittisk studie visar att den som SER vad som redan konsumerats äter en tredjedel mindre än den som envisas med att kasta bort kycklingben, räkskal och annat jox för att fylla på med mer. Tips: låt resterna ligga kvar på tallriken. Och när du ändå håller på – rensa bort stora, vida glas från köksskåpet. Vi dricker nämligen 30 procent mer i ett stort glas än om vi hällt upp läsken eller ölen i ett avlångt och smalt.

Varning för sund lunch

En annan undersökning avslöjar att den som äter en ”sund” lunch gärna belönar sig med kaloririka tillägg. Smarrig ostmacka kanske, eller en söt dryck. Äter du i stället en fet hamburgare, japp då är sannlikheten stor att du vet vad du just proppat i dig. Hälsofreaken kan alltså i slutändan få i sig samma mängd kalorier som hamburgermumsaren – utan att veta om det.

Ät medvetet

Och så har vi situationen med godiset i skålen på soffbordet, kontra godispåsen i skafferiet. Vilket snarr försvinner först tror du?

Knappast den i skåpet.

Men nu till det viktigaste; hur tänkte du när du la godispåsen på bordet?

Förmodligen tänkte du inte alls. Du bara gjorde, igen.

Och mot det beteendet hjälper ingen bantning eller tallriksmodell i världen.

Så låt dig inte luras. Ät medvetet – och nå din drömvikt.