Träna dig till superminne

Minnesmästaren Idriz Zogaj: ”Gör som barnen – tänk i bilder”

1 av 4 | Foto: thomas johansson
Idriz zogaj viger sin tid till att lära ut konsten att minnas till skolungdomar. Här med barn från Johannebergsskolan: Ebba, Abriana, Linnea, Max, Rizo, Emma, Ivar och Cajsa i klas 1B.
HÄLSA

Trött på att glömma namn på personer som du borde komma ihåg?

Lär av barnen – och utveckla superminne.

– De har en naturlig förmåga att använda sin fantasi, säger Idriz Zogaj, Ordförande i Svenska minnesförbundet.

Han kan både mitt namn och telefonnummer med omedelbar verkan. Plus hela förteckningen över personer som i dag gästar hans föreläsning i Kista.

– Läs upp ett namn så ska vi se om jag kommer ihåg vem som kommer före och efter på listan, säger han lurigt.

Och mycket riktigt: Säger jag Söderström, Martin, så vet Idriz omedelbart vem som står därnäst.

Särskild gåva eller ovanligt stor hjärnkapacitet? Svar: Ingetdera. Bara hård träning. Och det är ingen nördkunskap heller, bedyrar han, även om det kan verka meningslöst att plugga in en klasslista över helt främmande människor. Eller komma ihåg över hundra abstrakta figurer och talserier på kortast möjliga tid i en internationell tävling.

– Teknikerna kan appliceras på vardagliga situationer, som att komma ihåg inköpslistan i affären. Det är ingen skillnad, säger Idriz.

En fråga om koncentration

Med andra ord: detta är räddningen för oss som glömmer var vi ställde bilen på parkeringen, vad vi ska handla och var vi gjort av plånboken. Att vara lite glömsk och tankspridd är normalt och har inte, som många tror, med hjärnans kapacitet att göra.

– Det är mer en fråga om koncentration, jag glömmer också saker om jag inte fokuserar.

Hur slipar man då sitt minne, rent konkret?

– Idén är att man ska skapa sig en bild för varje sak man behöver komma ihåg. På det sättet blir det mer konkret och man kopplar in båda hjärnhalvorna, säger han.

– Hos barn fungerar det här rent naturligt, de använder associationer för att orientera sig i omvärlden.

Ju mer fantasifull koppling du lyckas åstadkomma, desto troligare att du kommer ihåg den!

Länka bilderna tre och tre

Idriz själv har bilder till alla korten i en vanlig kortlek. Genom att länka samman dem tre och tre, blir de 52 olika korten mer greppbara. På det sättet kommer han ihåg ordningen på dem efter bara två minuter.

Han visar med exempel och lägger upp tre kort på bordet: hjärter dam, spader fem och hjärter ess. För varje figur i kortleken har Idriz på förhand tänkt ut en fast bild. Hjärter dam är Pippi, spader fem Stefan Edberg och hjärter ess en god vän som han träffar på puben. Alla personer har också en specifik rörelse och ett objekt kopplat till sig. Genom att kombinera korten kan Idriz få en bild som representera tre kort.

Så för att memorera korten på bordet föreställer han sig att Pippi spelar tennis med ett stort ölglas.

Jag är hopplös på att minnas ansikten och namn. Hur gör jag?

– Koppla ihop namnet med något distinkt i personens utseende. Eller med någon som påminner om den personen.

Så hur minns du mig?

– För att du heter Sara, precis som en kompis till mig. Så jag föreställer mig att ni är ute och springer en mil tillsammans.

FAKTA

Det här är Idriz

Namn: Idriz Zogaj.

Ålder: 34.

Bor: Göteborg.

Aktuell: Ordförande i Svenska minnesförbundet och förbundskapten i svenska minneslandslaget. Tävlar internationellt i sporten och har svenskt rekord i att komma ihåg flest kortlekar på en timme. SM i Minne går 25–26 sept. på Bokmässan i Göteborg.

Läs mer: zogaj.se, youtube.com/idrizzogaj och minnesforbundet.se.

Råd som vässar hjärnan

Det räcker inte med att öva sig för att få skarpare minne. Om du är trött eller hungrig försämras kapaciteten direkt.

Ät regelbundet

Blodsockernivåer som pendlar upp och ner kan ge dig minnesluckor. Låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna.

Var avspänd

Det är omöjligt att lära sig nya saker om du är stressad och trött. ”Powernaps” har visat sig förbättra korttidsminnet.

Sov lugnt

Ytlig sömn och snarkningar blockerar syretillförseln i hjärnan och gör dig trött dagtid. Gå till läkare om du tror att du vaknar ofta under natten.

Kolhydratladda

Ska du prestera på topp under en kort stund kan koffein och choklad ge dig en extra kick.

Ta kosttillskott

Personer över 65 lider ofta av B12-brist, vilket kan ge minnesstörningar. Kan du ha näringsbrist, be doktorn ta ett blodprov.

Tre tankenötter – öva upp minnet i vardagen

1. Kom ihåg koder

Skapa figurbilder och rimbilder för talen 0 till och med 10 och använd dem! Figurbilder bygger på att du hittar en bild som liknar siffran. (0=boll, 5 =sjöhäst, 8=snögubbe) Rimbilder bygger på rim (noll=troll, fyra=myra, åtta=potta). Använd sedan dessa när du ska komma ihåg portkoder, telefonnummer, bankkortnummer och liknande.

Exempel pinkoden 4281: En Segelbåt (4) seglas av en Svan (2). Segelbåten krockar med en Snögubbe (8) som fryser och värmer sig på ett Ljus (1).

2. Shoppinglistan

När du ska gå och handla skriv inte ner vad du ska köpa, utan gör en lång bildkedja. En glass som smälter över mjölkpaketet som står på en pizza och så vidare. Alternativt länkar du orden till figur-/rim bilderna för siffrorna noll till nio.

En glass som ser ut som en stor fotboll (talet 0). Ett ljus (talet 1) som värmer mjölken till kaffet. En svan (talet 2) som bakar pizza och så vidare.

3. Memorera namnen på alla du träffar

Bestäm dig för att lära dig namnet på de personer du träffar under resan. När de presenterar sig – hitta ett ansiktsdrag du kan koppla till namnet. Gärna roligt och överdrivet. Länka ihop förnamn och efternamn (se övning 2). Upprepa namnet när personen presenterar sig och tyst för dig själv flera gånger efteråt – repetitionen är viktig!

Så nu är det bara att imponera med alla personers namn. Det är även ett bra flörttips eller ett enkelt sätt att få bättre service på hotellet.

Överkurs!

Sugen på en utmaning? Skapa en bild för varje kort i en kortlek. Till exempel kan alla hjärter vara familjemedlemmar. Alla spader kan vara svenska idrottare, ruter kan vara seriefigurer och klöver vänner. När du har en bild för alla kort, testa att ta en färg i taget och länka dem i en lång kedja. När du känner dig redo tar du hela leken!

Att memorera en kortlek kan vara ett mål för en 5 veckors-semester.