Så hittar du semesterlugnet

Carolina Eriksén, 33, kopplar av med familjen på deras torp på semestern. Hennes bästa relaxtips är: ”Vägra Facebook, bloggar och twitter. Skaffa kontantkort så de allra närmaste kan nå er på mobilen. Hyr ett torp, gå runt där med orakade ben och bara njut!”
Foto: gustav mårtensson
Carolina Eriksén, 33, kopplar av med familjen på deras torp på semestern. Hennes bästa relaxtips är: ”Vägra Facebook, bloggar och twitter. Skaffa kontantkort så de allra närmaste kan nå er på mobilen. Hyr ett torp, gå runt där med orakade ben och bara njut!”
HÄLSA

Sommaren är kort.

Alldeles för kort.

Men hur dämpar man ångesten över att semesterdagarna rinner iväg för fort?

Psykologen Anna Karlstedt ger tips.

När Aftonbladets läsare får ranka vad de uppfattar som mest stressande i samband med semestern är just detta i topp: de åtråvärda dagarna flyter bort utan att vi hinner fånga dem. Orsaken, hävdar psykolog Anna Karlstedt, är vår hjärna som då och då spelar oss ett spratt.

– Den ställer till det lite grann för oss. Inga andra däggdjur kan i förväg föreställa sig saker, eller minnas saker bakåt på samma sätt som vi, säger hon.

Minst semester

Detta kan leda till oro för det som ännu inte hänt – att du är tillbaka på jobbet, trots att det är flera veckor kvar. Det tycks som om arbetstankarna pressar oss redan i planeringsstadiet av ledigheten.

Nya siffror visar att svenskarna tar ut minst semester i Europa. Många av oss hinner aldrig plocka ut alla semesterdagar – något som bidrar till att vi inte kopplar bort arbetet när vi väl är lediga.

Skifta fokus

Anna Karlstedts råd är att träna sig i fokusskifte – att leva i nuet.

– Om du märker att du är tillbaka på jobbet trots att du befinner dig på stranden, identifiera dessa tankar och träna sedan att skifta fokus till där du är just nu.

FAKTA

Här är våra värsta stressfällor

Experten och psykologen Anna Karlstedt löser läsarnas topp tio- lista över moment som skapar stress under semestern.

Att semestern är för kort – dagarna rinner iväg (41.5 %)

Annas lösning: Du räknar dagarna med stigande panik. ”Snart är det jobb igen, jag får ångest”. Här gäller att upptäcka när du mentalt är tillbaka på jobbet – trots att det är två lediga veckor kvar. Försök då att förhålla dig till de tankarna. Bryt oron med aktivitet.

Renovering – allt fix med huset ska hinnas på fyra veckor (14.5 %)

Annas lösning: Om du inte gör det får du dåligt samvete – och om du gör det, vad händer då? Svaret på frågan hur vi hanterar detta handlar om vad vi tycker om själva arbetet. Att renovera en husfasad kan vara återhämtning. Om det däremot är kopplat till en massa måsten – då får du väga gatans finaste fasad mot högt blodtryck, irritation, sömnsvårigheter och väldigt lång tid till nästa sommarledighet. Är det värt det?

Att inte ha något alls att göra (11 %)

Annas lösning: Väck lusten genom att upptäcka utbudet av aktiviteter (det är ju enormt stort i dag). Googla, fråga kompisar efter tips, boka en kurs.

Jobbuppgifterna hänger över dig när semestern börjar (9 %)

Annas lösning: Att försumma saker är ibland en god sak – det ger träning i att värdera vad som är viktigt. Skriv ned det du inte hann med på ett konkret sätt, gärna i punktform. Finns det något på listan som du absolut tror leder till katastrof om det inte görs, gör det (och med katastrof menar jag ”vi förlorar miljardaffären om jag inte skickar in offerten” och INTE ”Kerstin blir irriterad på mig om jag inte ringer!”). Annars – låt bli!

Ni umgås dygnet runt och går varandra på nerverna (6,5 %)

Annas lösning: Det är vanligt att semesterveckorna känns intensiva när vi plötsligt skall leva ovanpå varandra i en liten stuga. Är detta ett problem – boka varsin helg eller halvvecka på annat håll, kanske med någon vän, eller ensam, eller med ett eller två av barnen.

Att inte alla i familjen blir nöjda med upplägget (5,5 %)

Annas lösning: Alla relationers viktigaste, och svåraste, redskap är – kompromissen! Det är ingen

idé att försöka lösa problemet om alla är arga. Man bör bestämma en tid (i god tid före semestern) då man sätter sig ner och diskuterar allas önskemål.

Att ingen annan är ledig samtidigt som dig (3,5 %)

Annas lösning: Man kan försöka med två saker:

1) Bryta nedstämdheten med aktivering, att fylla den tomma tysta tiden med något lustfyllt.

2) Träna dig i att umgås med dig själv. Vi är, framför allt när vi är stressade, ganska dåliga på att ”ha tråkigt”. Vad händer om man stänger av mobilen, facebook, ipoden, twitter och lägger sig i en hängmatta och bara ser sig omkring? Det finns en fara i att hysteriskt aktivera sig på grund av ”ensamhetsfobi”.

Att alla andra verkar ha bättre semestrar– hur gör de? (3.5 %)

Annas lösning: Vårt jämförelsekomplex är en stor orsak till stress. Vi hetsar så mycket att även lustfyllda aktiviteter blir ”måsten”. Träna dig i att upptäcka ”jämförelsetankarna” – förhåll dig till dem som enbart tankar.

Tusen saker att göra – men bara ett fåtal dagar (3 %)

Annas lösning: Vår oförmåga att välja och välja bort är ett jätteproblem i dag. Sätt dig ned och lista allt du önskar göra. Gör sedan en rimlig kalkyl över tidsåtgång, ekonomiska förutsättningar, med mera. Brainstorma först, sortera sen. Vad får vi ut mest av?

Du kan inte låta bli att svara i mobilen/ på jobbmejlen (2 %)

Annas lösning: Sätt upp regler för dig själv när och hur ofta du bör gå in på jobbmejlen (om alls).

Undersökningen genomfördes på aftonbladet.se