Så släpper du jobbet på semestern

Svårt att koppla av trots att du är ledig?

Foto: thinkstock
HÄLSA

Var fjärde svensk känner sig semesterstressad. Tiden då vi ska njuta och vara lediga förvandlas till en hetsjakt där allt ska hinnas med på några få veckor – släktbesöken, renoveringsprojektet, festerna, familjemyset och vilan. Vilken stressfälla hamnar du i?

1. Du får ingenting gjort

Lösning: Att lägga sig på soffan eller solstolen hela semestern och knappt röra sig ur fläcken, eller till och med vända på dygnet, är inget maximalt sätt att bygga upp sin hälsa och att återhämta sig. Bästa knepet att få ny energi är att gå en promenad eftersom det frigör endorfiner. Endorfiner ger dig en skön kick som gör att du känner ett glädjerus och senare avslappning och välbefinnande. Dagsljuset gör dessutom att kroppen får lättare att hålla en normal dagsrytm.

Vissa tappar den sociala kontakten och hamnar i en ond cirkel där alkohol och droger tar över för att dämpa tristessen. Tillgängligheten, det stora utbudet av alkohol och den positiva känslan kring flaskan gör att man lätt dricker mer än man tror. För en dagbok på hur mycket du dricker per dag, System-bolaget har en broschyr där du enkelt kan checka ditt drickande.

2. Ingen vikarie ersätter dig när du går på semester

Lösning: Det är inte kul att ha tusen mejl och en hög med uppgifter att ta itu med när man kommer tillbaka från semestern. Ta upp situationen med din arbetsgivare och anpassa era förväntningar så att de passar ihop med verkligheten. Avsluta så mycket av jobbet som du hinner och prioritera bort sådant som du kan göra efter din ledighet. Delegera uppgifter som går att delegera till dina kollegor och meddela växeln hur länge du ska vara ledig och vem som kan kontaktas i stället. Meddela också hur de kan nå dig om det uppstår något akut och till vilka de kan lämna ut kontaktuppgifterna. Om det går är det bäst att vara helt ledig från arbete under semestern. Det tjänar du på i längden. Eventuellt kan du ta någon dag här och där under semestern och beta av mejlen eller annat arbete som hopas.

3. Du blir sjuk så fort semestern börjat

Lösning: Boka inte charterresan till första semesterdagen om du vet med dig att du brukar drabbas av den så kallade fritidssjukan. Studier visar att när vi går på högvarv kan kroppen skjuta upp en sjukdom tills vi har tid att ha den, vilket innebär att semestern inleds till sängs. Förebygg fritidssjukan genom att sova ordentligt, motionera och äta ordentligt. Det går inte att gå på full rulle och sedan helt plötsligt vara långledig. Varva ned de sista dagarna före semester eller gå på semester några dagar tidigare än du tänkt så du kan vara sjuk på de dagarna och sedan njuta till fullo av din ordinarie semester.

4. Du måste jobba på semestern

Lösning: Det är viktigt att komma ihåg att man har semester för att njuta och vara ledig, men det behöver inte vara fel att jobba. Vissa har jobb där det behövs. Då är det bra att göra ett medvetet val och bestämma sig för hur mycket man vill arbeta för att motverka risken att jobbet tar över. Att kolla jobbmejlen då och då kan till och med leda till att man känner sig lugnare eftersom man har kontroll över situationen. Men var disciplinerad och läs bara de viktigaste mejlen. Se även över dina arbetsuppgifter före semestern och tänk efter vad du kan skjuta upp till efter semestern och vad du kan göra före, för att göra dig mer oberoende och umbärlig.

5. Du är ständigt uppbokad och känner dig inte utvilad efter semestern

Lösning: En del behöver nästan en semester efter semestern. Det är viktigt att ta det lugnt och inte göra någonting ibland så att kroppen får varva ned – det är bra att ha tråkigt en stund. Dra ned på impulsiviteten, planera in aktiviteterna och sålla i måste-listan. Att känna att man måste göra allt det där ökar stressen.

Har du familj så lägg upp en gemensam planering där ni ser över semesterplanen för i år. Lägg upp delmål vecka för vecka och sedan dag för dag. Se till att ha realistiska mål och att planeringen innehåller tid för familjen, motion och vila utöver renoveringsprojektet. Många familjer åker från släktbesök till släktbesök och får ingen tid för sig själva. För många är semestern det enda tillfället att besöka sina släktingar – som ofta spritt ut sig över landet eller kanske till och med bor utomlands. Fråga er vad ni får ut av släktbesöken. Det kanske är årets höjdpunkt? Om det inte är det så fundera på ett annat upplägg på semestern och väg konsekvenserna av olika val mot varandra. Var ärlig i kommunikationen med din partner, båda kanske inte är lika intresserade av att besöka släkten och man kan faktiskt dela på sig.

6. Du har svårt att säga nej och stugan förvandlas till ett ”bed and breakfast”

Lösning: Man blir ingen bra värd om man tar emot någon mot sin vilja. Det kan vara svårt att hitta en balans mellan att vara ärlig och tydlig och gästfriheten man ska ha på sommaren. Det är lätt att ge rådet att säga nej, men betydligt svårare att göra det eftersom man är rädd för konsekvenserna. Men, det är betydligt enklare att svara om man förstår hur det påverkar en och är säker på vad man vill. Folk brukar ta det ganska bra om man säger ”vi skulle gärna vilja ha tid för oss själva den här veckan, men ni får gärna komma en annan gång”. Det kanske blir en kortsiktig förlust men en långsiktig vinst. Var aktiv i styrningen och berätta vilka dagar ni vill vara för er själva och vilka dagar ni har möjlighet att ta emot besök. Får besöket dig att må bra så svara ja, men ställ krav på folk som kommer, be dem ta med sig vissa saker och var tydlig med vad ni förväntar er att de gör. Säger du inget bygger du upp en inre stress.

8. Du är ständigt uppkopplad

Lösning: Det sociala nätverket har blivit elektroniskt. Laptopen och det mobila bredbandet gör att du kan koppla upp dig var som helst, när som helst. Fundera över dina motiv till surfandet. Gör du det för att det är roligt och stimulerande eller för att döva en inneboende ångest och rastlöshet? Eller har du ett behov av ständig bekräftelse? Är det rimligt och gör du det på bekostnad av något annat?

I vilket fall som helst är det bra att förstå motiven bakom beteendet och vilket syfte det uppfyller.

7. Du är arbetslös

Lösning: Studier visar att det är lika stressigt att vara arbetslös som att ha för mycket att göra. Arbetslösa sover sämre, har sämre immunförsvar och är ständigt uppe i varv. Att söka jobb är också ett jobb och det är okej att ha semester från jobbsökandet för att ladda batterierna inför hösten. Begränsa jobbsökandet till en dag i veckan och lägg upp en plan för vad du ska göra på semestern med projekt, sociala aktiviteter, hjärngympa och motion så att du håller dig aktiv. Att bara vara och inte göra någonting ökar bara stressen.

Källa: Dan Hasson, stressforskare vid Karolinska Institutet och Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet

FAKTA

Glömt inte bort att...

Planera och förbereda dig i god tid.

Lägg in tid för återhämtning och vila i planeringen.

Sänk ambitionsnivån och kraven på dig själv.

Fundera på eventuella problem som kan dyka upp och lösningar på dem.

Semestern är till för att njutas, så fråga dig och familjen vad ni kan göra för maximal njutning.