Ett glas vin om dagen kan öka risken för hjärtsjukdomar för personer i 20-30-årsåldern, visar en ny rapport.
Studien är den första som visar på samband mellan alkohol och hjärt-kärlproblem bland unga.
Forskarna har även kommit fram till att risken för hjärtinfarkt ökar för personer som har för vana att dricka fem alkoholdrinkar eller mer vid samma tillfälle. Risken att drabbas av hjärtinfarkt fördubblas jämfört med personer som dricker måttligt.
Forskarna, som är verksamma vid University of California, har undersökt drygt 3.000 personer mellan 33 och 45. Paul Dillon, vid National Drug and Alcohol Research Centre, uppger för tidningen Sydney Morning Herald att han inte är förvånad av studiens resultat.
– Folk luras att tro att vin är hälsosamt, men det är inte sant. Att ”supa” är väldigt riskfyllt, säger han.
En färsk svensk undersökning stödjer den amerikanska. Där kom man fram till att alkohol kan ha skyddande effekt, men då bara i väldigt små kvantiteter och bara på män över 70 år. För yngre personer är det bara hälsosamt att dricka ungefär en matskedsmängd alkohol om dagen. Fram till 40-årsåldern är det i princip bara skadligt att konsumera alkohol.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...