Ät rätt – och få ett piggt hjärta

Medelhavskost minskade risk för hjärt-kärlsjukdomar med 15 procent

HÄLSA

NEW YORK

Tre månader på en diet av Medelhavsmat kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar med 15 procent, visar en ny studie.

Det är väl dokumenterat att Medelhavsländernas kost – rik på fullkorn, frukt, grönsaker, nötter, fisk och olivolja och sparsam med mörkt kött – är bra för hjärtat, konstaterar forskarna i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition. Men nu har forskarna vid medicinska fakulteten Timone i Marseille tittat på vad som händer när friska personer placeras på en diet av Medelhavsmat.

De lät 212 män och kvinnor med måttlig risk för hjärt-kärl-sjukdomar äta antingen Medelhavsmaten eller en diet med låg fetthalt i tre månader.

Fisk fyra gånger i veckan

De som åt Medelhavsmat fick äta fisk fyra gånger i veckan och mörkt kött, som oxkött, bara en gång i veckan. Män tilläts två glas vin dagligen medan kvinnorna begränsades till ett glas.

De som åt den fettfattiga kosten skulle välja kyckling snarare än biff, fläsk och annat kött, äta fisk två eller tre gånger i veckan, avstå från animaliska produkter med mycket mättat fett och äta frukt och grönsaker samt välja magra mejeriprodukter och vegetabiliska matfetter.

Liten men märkbar viktminskning

Även om deltagarna inte följde kostråden fullt ut så ändrades matvanorna i båda grupperna. De minskade antalet kalorier och fick i sig mer protein och kolhydrater och mindre fett, Båda grupperna noterade en liten men märkbar viktminskning.

I Medelhavsgruppen minskade kolesterolvärdena med 7,5 procent mot 4,5 procent i lågfettgruppen. Det innebär att risken för hjärt-kärlsjukdomar minskade med 15 procent i Medelhavsgruppen och nio procent i den andra gruppen.

Reuters-TT