Israeliska forskare har kommit fram till att ett glas granatäppeljuice om dagen kan sakta ner verkningarna av den skadliga kolesterolen, sänka blodtrycket och fördubbla halten hälsosamma antioxidanter i blodet, skriver Daily Mail.
Forskarna menar att granatäppeljuice radikalt kan minska fettansamlingarna i blodkärlsväggen, och därmed minska risken för åderförkalkning. Åderförkalkning är den viktigaste bakomliggande orsaken till hjärtkärlsjukdomar, som orsakar över 50 procent av alla dödsfall i västvärlden.
Juicen kan också bekämpa det ”onda” kolesterolet, som i alltför höga halter kan ge ökad risk för hjärtinfarkt och stroke.
Läkaren Michael Aviram, israelisk biokemist, är så övertygad om granatäppeljuicets positiva egenskaper att han säger till Daily Mail:
- Det finns en möjlighet att högriskpatienter kan komma att slippa bypass-operation genom att enbart dricka granatäppeljuice.
Aviram och hans kolleger jobbar nu på att ta fram ett piller med samma medicinska sammansättning som juicen.
Gränatäpplen innehåller mycket flavonoider – samma ämnen som finns i vin, frukt och grönsaker och som fungerar som antioxidanter. Andra drycker som innehåller mycket flavonoider är vin, grönt te och tranbärsjuice.
Men granatäppeljuice är ännu nyttigare. Den engelske professorn Roger Corder vid William Harvey Research Institute i London menar att ett glas granatäppeljuice kan jämställas med två glas vin, tio koppar grönt te eller fyra glas tranbärsjuice. Dessutom innehåller granatäppeljuicen massor av vitaminerna A, C och E.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...