5 vanliga magproblem

Bota själv eller söka vård – så vet du skillnaden

Ta dig tid på toaletten
Foto: THINKSTOCK
Ta dig tid på toaletten
HÄLSA

Var fjärde vuxen upplever problem med magen.

Ofta i onödan. Det finns mycket du själv kan göra

 - innan du går till doktorn.

Gasig i magen? Låt blir att röka och tugga tuggummi.
Foto: THINKSTOCK
Gasig i magen? Låt blir att röka och tugga tuggummi.

1. Förstoppad - ät mera fibrer

Symptom: Trög mage som gör det svårt att få ut hård avföring.

Orsak: För lite fibrer i kosten, miljöombyte, känslig tarm, för lite vätska, för mycket stillasittande, stress och oro, att inte ha gått på toa när det tryckt på. Vissa läkemedel kan också göra dig hård i magen, som järn, kodein eller lång användning av tarmstimulerande laxermedel. Även gravida kan bli tröga i magen, liksom en del kvinnor under senare hälften av menscykeln.

Så gör du: Tilllfällig förstoppning: Motionera mer, drick mer vätska, ät kost som är rik på fibrer eller ta volymökande medel för att förbättra tarmrörelserna. Även katrinplommon kan hjälpa. Försök ha regelbundna toalettvanor i lugn och ro.

Sök vård om du:

 Haft förstoppning länge.

 Får ändrade avföringsvanor utan att förstå orsaken.

 Har blod eller slem i avföringen.

 Om du går ner i vikt utan att förstå varför.

 Har mycket ont i magen.

2. Gaser - tugga maten ordentligt

Symptom: Att ofta känna sig spänd och uppsvälld av gaser.

Orsak: Gaser består mest av luft som man sväljer när man äter, dricker, tuggar tuggummi eller röker. Gaser bildas även normalt vid matsmältningen.

Så gör du: Undvik mat som är gasbildande, till exempel kål, ärtor, bönor, lök och större mängder frukt och grönt. Tugga maten väl, då sväljer du mindre luft. Motionera regelbundet. Det finns även receptfria preparat mot gasig mage.

Sök vård om du:

 Har långvariga besvär.

 Samtidigt får ändrade avföringsvanor utan att du förstår varför.

 Får ihållande eller svåra buksmärtor.

 Får blod eller slem samtidigt med gaser och avföring.
 

3. Diarré - drick extra mycket

Symptom: Lös, vattnig avföring mer än tre gånger per dygn.

Orsak: Akut diarré beror oftast på infektion eller matförgiftning. Uppkommer oftast 1–2 timmar efter smittotillfället. Kan även bero på ändrad bakterieflora i tarmen om du tagit antibiotika. Diarré under längre tid kan orsakas av stress eller överkänslighet mot vissa ämnen i maten eller vara en inflammatorisk tarmsjukdom.

Så gör du: Vid lindrig diarré: Drick extra mycket för att inte riskera uttorkning, till exempel svagt te, och ät skonsam kost för magen som vitt bröd, kokt fisk eller kokt kött.

Svår diarré: Drick enbart första dygnet och rikligt, till exempel te, morotsoppa eller buljong. Drick ofta och lite i taget.

Det finns receptfria läkemedel mot tillfällig diarré.

Sök vård om du:

 Nyligen varit utomlands och får diarré.

 Haft diarré mer än sex dygn.

 Samtidigt har hög feber, eller går ner i vikt, känner dig slö, kissar mindre än normalt och är allmänpåverkad.

 Har avföring med blod och slem.
 

4. Halsbränna - undvik kaffe

Symptom: Sura uppstötningar som ger brännande känsla i bröstet och halsen. Kan även kännas som en klump i halsen.

Orsak: Övre magmunnen, ”ventilen” mellan magsäcken och matstrupen, sluter inte tätt. Sur magsaft läcker då upp i matstrupen och irriterar slemhinnan. Kan orsakas av till exempel alkohol, stora måltider, tunga lyft, övervikt eller böjning framåt.

Så gör du: Ät eller drick inte senare än tre timmar före sänggåendet. Undvik rökning och var försiktig med kaffe, juice, alkohol, fet och starkt kryddad mat. Undvika tunga lyft och framåtböjningar. Ät fiberrikt. Hjälper inte det finns receptfria medel.

Sök vård om du:

 Har mycket täta eller besvärande uppstötningar.

 Ej blivit bättre efter två veckor med receptfria medel.
 

5. Stressmage - hitta lugnet

Symptom: Värk eller obehag i övre delen av magen med hungersug och tidig mättnadskänsla. Rapningar, bullrig mage med gaser, halsbränna och illamående kan ingå.

Orsak: Oftast okänd. Oregelbunden, stressig livsstil kan bidra. Symptomen kan likna magsår eller IBS (känslig tjocktarm).

Så gör du: Försök ha en lugn, regelbunden livsstil med vila och god sömn. Pröva att äta lite och ofta. Undvik salt, rökt, fet, stekt eller starkt kryddad mat. Motionera mer.

Sök vård om du:

 Om du får långvariga besvär.

 Har blodig, svart avföring.

 Är trött och ofrivilligt har minskar i vikt.

 Mår illa och kräks kaffesumpsliknande innehåll.