Många begränsar sitt liv i onödan

Lite mjölk klarar de allra flesta laktosintoleranta.

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Varsågod! En ostmacka, yoghurt eller en bit dessertost är ofta helt okej - även om du är känslig för laktos.

Det är helt en mängdfråga.

Vi har listan som visar vad du kan äta mer eller mindre av.

En del kan bälga i sig mjölk utan problem. Andra klarar knappt laktos alls, men de är inte många. Majoriteten av alla som är överkänsliga för mjölksockret laktos, kan dricka mjölk med måtta utan att fisa, få magknip eller andra magproblem.

– Det är högst individuellt. Men de allra flesta klarar mer än de tror. Det är bara att prova sig fram och försöka hitta högsta nivån för vad man tål, säger överläkare Lena Grahnquist på Karolinska Universitetssjukhuset.

Det är inte farligt på något sätt och ökar inte känsligheten. Tvärtom.

Magen vänjer sig

– Ju mer laktos magen får ta hand om desto bättre blir det med tiden. Till en början kan man så klart bli lite uppblåst, men när tjocktarmsbakterierna lär sig hantera laktos känner man inte av det på samma sätt, säger hon och menar att kroppen anpassar sig till den kost den får.

Här i Nordeuropa, Indien och bland Afrikas massajer där man traditionellt druckit mycket mjölk finns inte många laktosintoleranta.

Inte heller bland småbarn påpekar Lena Grahnquist.

– Ingen tål laktos så bra som de allra yngsta som precis slutat amma. Oavsett befolkningsgrupp, säger hon.

Försök äta normalt

Bröstmjölk innehåller väldigt mycket laktos. Det normala är sedan att det enzym som bryter ner mjölksockret i tunntarmen minskar successivt när vi slutat amma.

Bästa sättet att behålla enzymet aktivt är alltså att försöka äta så normalt som möjligt.

Livsmedelsverket har tagit fram en lista över hur mycket laktos olika livsmedel innehåller. Den kan vara bra för den som brukar få väldigt ont i magen och är tveksam till vilka mjölkprodukter man ska våga sig på.

 Tvärtemot vad många tror innehåller till exempel feta mejerivaror mindre laktos än magra. Därför klarar magen vispgrädde bättre än vanlig mjölk.

Många upplever också att de får mindre problem av fil och yoghurt, än andra mejeriprodukter med samma laktoshalt.

Onödigt socialt handikapp

Det beror på att de har tarmvänliga bakterier som kan hjälpa till vid nedbrytningen av laktos. Generellt tål vi mjölkprodukter bättre om vi äter dem tillsammans med annan mat.

– Jag brukar säga att man inte ska bry sig om laktosfritt före puberteten, säger Lena Grahnquist och tycker det är synd att så många begränsar sina liv i onödan.

– Inte nog med att det är kan vara socialt handikappande och dyrt med specialkost. I värsta fall döljer det en allvarlig sjukdom, varnar hon.

Är det små barn kan det handla om komjölksallergi. Även glutenintolerans och inflammatoriska tarmsjukdomar förväxlas ofta med laktosintolerans, vilket gör att det kan ta år innan rätt diagnos ställs.

FAKTA

Laktosintolerans (laktasbrist)

Laktasbrist är egentligen ett normaltillstånd när vi slutat med modersmjölk för större delen av världens befolkning. Ju äldre vi blir desto mindre laktas finns i tunntarmen. Laktas är det enzym som bryter ner allt mjölksocker vi får i oss så att kroppen kan ta upp det. Utan laktas fortsätter sockret raka vägen till tjocktarmen där bakterierna tar över nedbrytningsprocessen vilket leder till gaser, magsmärtor och vattentunn diarré. Symtomen brukar dyka upp i ålderna 3-10 år.

Att många i Sverige och norra Europa fortsätter producera laktas i vuxen ålder beror på att vi begåvats med en speciell uppsättning gener. I Sverige är i dag cirka 14 procent laktosintoleranta.

SÅ MYCKET LAKTOS FINNS I MATEN

Mängden laktos vi tål varierar från person till person.

De allra flesta laktosintoleranta klarar dock 5 gram laktos (motsvarar cirka en deciliter mjölk).

JA!!!

Innehåller mindre än 0,01 gram

• Hårdost

• Mjukost

• Ströbröd

• Mjölkfritt margarin

• Laktosfria produkter

Jo då!

Innehåller max 0,1 gram

• Knäckebröd

• Vitmögelost

• Grönmögelost

• Gräddersättning

• Majonnäs

• Dressingar

Helt okej...

Innehåller 0,1- 1 gram

• Kaffebröd*

• Smör

• Margarin/matfett

• Mozzarella

• Grahamsbröd och franskbröd*

• Leverpastej*

• Fetaost

• Salladsost

• Potatis- och majschips*

• Låglaktosprodukter

Ja, med måtta

Innehåller 1-3 gram

• Konfektyrer*

• Vispgrädde

• Crème fraiche

• Cottage cheese

• Pannkaksmix*

• Majonnäs (lätt-)

• Färskost

• Korv*

• Yoghurt

• Maränger (tillv. av skummjölk)

• Mjukost med mjölkpulver

• Halloumi

• Chips Sourcream

Okej, men håll igen

Innehåller mer än 3 gram

• Glass

• Mjölkprodukter

• Opastöriserad mjölk

• Getmjölk

• Filprodukter

• H-grädde

• Kaffegrädde

• Gräddfil

• Kvarg

Mmm, en liten smakbit går säkert bra

Mer än 6 gram

• Mesost

• Messmör

• Pulver till vissa vällingar och grötar*

• Mjölkchoklad

• Nougat*

• Vissa Müsli*

• Potatismospulver*

• Kryddblandningar*

• Torra såsmixer*

• Yoghurtgodis

* = som innehåller mjölk.

Tabellen visar hur mycket laktos det finns i 100 gram av olika livsmedel.

Källa: Livsmedelsverket