Rätt mat ger gott hjärta och minne

Foto: thinkstock
HÄLSA

För första gången har forskare visat att kost som kombinerar flera nyttiga livsmedel ger hälsoförebyggande effekter.

På bara fyra veckor sågs mätbara resultat för hjärta, kärl och till och med minne.

Sedan tidigare är det känt att enskilda livsmedel kan ha goda hälsoeffekter, men i studien vid Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet kombinerades flera olika bra födoämnen mot åldersdiabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Minnet stärktes

I studien ingick 44 friska överviktiga personer mellan 50 och 75 år som först fyra veckor åt vanlig kost. När de sedan fyra veckor åt den specialkomponerade kosten kom de påtagliga förändringarna.

Kolesterolet sänktes med 33 procent, blodtrycket med åtta procent och en riskfaktor för blodpropp med 26 procent. Även minnesfunktioner stärktes av kosten, som bland annat innehöll fullkornsprodukter och blåbär.

”Mättande och gott”

– Jag mådde väldigt bra. Dessutom var det både mättande och gott. Jag kände inget sug mellan måltiderna, säger Gullan Andersson, en av deltagarna i testgruppen, till SVT:s Sydnytt.

Enligt Inger Björk, professor i livsmedelsrelaterad nutrition och den som lett studien, finns ingen tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner och resultatet är över förväntan.

FAKTA

Maten som gör gott

Specialkosten i studien innehöll antioxidanter, livsmedel med lågt glykemiskt index (GI), fullkornsprodukter, kostfiber och probiotika.

Bland matvarorna fanns fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel, vinäger, fullkornsbröd.

Antioxidanter hämmar bildandet och verkningarna av oxiderande föreningar. Finns i frukt och grönsaker.

GI är ett sätt att ange hur snabbt och högt blodsockernivån stiger av kolhydrater. Långsamma kolhydrater, som finns i livsmedel med lågt GI, ger jämna glukosvärden.

Probiotika är levande mikroorganismer, bakterier med positiv verkan på tarmfloran, och finns exempelvis i yoghurt.

Källa: Antidiabetic Food Centre, Lund, Nationalencyclopedin (TT)

TT