Skippa sockret och hitta orken

HÄLSA

Känner du dig ofta trött, sötsugen och irriterad?

Har du svårt att stå emot kvällsgodiset eller bullen till fikat?

Då kan en sockerdetox vara precis vad du behöver.

Foto: Thinkstock

Under flera decennier har forskare och dietister varnat för fettets farliga effekter på kroppen. Nu visar allt fler studier att det faktiskt kan vara sockret som är det största hotet mot vikten och hälsan. Sockret ger visserligen en snabb energikick, men leder också till att bukspottskörteln börjar producera hormonet insulin. Insulinet reglerar visserligen din blodsockerhalt, men att ha för mycket insulin i kroppen påverkar både humöret och vikten negativt.

Ökad risk för blodpropp

På sikt kan överproduktion av insulin även leda till en utsliten bukspottskörtel, samt en ökad risk för typ 2-diabetes.

Eftersom sockerrika livsmedel ofta är riktiga kaloribomber förknippas ett högt sockerintag också med fetma, hjärt-kärlsjukdomar, benskörhet, ökad risk för cancer och för tidigt åldrad hy. En studie från Århus universitetssjukhus visar dessutom att risken för blodpropp stiger med hela 33 procent om man ersätter mättat fett med socker. Nicholas Perricone, författare till ”The Perricone promise” hävdar även att godis kan göra dig rynkig.

Beroende av socker

När sockret når blodomloppet, reagerar det enligt honom med proteiner och bildar en ny molekyl som kallas AGE. Dessa nya AGE-molekyler förstör kollagenet och elastinet i huden, byggstenar som annars ser till att hyn bevaras fast och elastisk.

– Resultatet blir att hyn ser hängig och rynkig ut i förtid, säger Nicholas Perricone till Sofis mode.

Att så många känner sig mer eller mindre beroende av sötsaker är heller ingen tillfällighet. När du äter socker börjar kroppen nämligen producera signalsubstansen dopamin, som skickar sådana impulser av välbehag till hjärnan att du gärna vill ha mer av samma vara.

Samma effekt som tabletter

– Socker har samma effekter på hjärnan som värktabletter, de ger en omedelbar känsla av lugn och energi. Men efter att blodsockret skjutit i höjden kraschlandar det och du måste ha mer socker för att inte bli helt utslagen, säger James Duigan som skrivit boken ”The clean & lean diet”.

För att bli av med ditt sockerberoende är det allra bäst att göra en detox då du helt undviker tillsatt socker i minst en vecka. Även om det är jobbigt under de första dagarna – abstinensbesvär som huvudvärk, trötthet och sömnproblem är inte ovanliga – kommer du snabbt att märka hur ditt sötsug försvinner samtidigt som din energi ökar. Kanske är symptomen dessutom en indikation på att du verkligen behöver rensa ditt system från socker?

Smaksätt med kanel

Under en detox utesluter du all mat som innehåller tillsatt socker. Skippa söt juice och fruktyoghurt till frukost och ät i stället naturell yoghurt med osötad müsli eller gör din egen morgongröt. Kanel är en utmärkt smaksättare som dessutom sänker blodsockret och bryter ner fett. Raffinerade kolhydrater som vitt mjöl, vitt ris och pommes frites har samma effekt på kroppen som socker, så välj hellre alternativ med lågt GI som grönsaker, bönor, linser och fibrer. Ett bra tips är också att öka proteinintaget. Proteiner frigör hormonet glukagon som ökar fettförbränningen och minskar insulinutsöndringen.

Dessutom bidrar proteinkällor som kött och ägg till att stabilisera blodsockret och minska sötsuget. Var noga med att äta ofta och regelbundet, helst var fjärde timme vare sig du är hungrig eller inte. På så sätt håller du blodsockret på en jämn nivå och känner dig mätt och tillfreds.

FAKTA

En socker- detox kan...

ge dig en ny lätthet i kroppen

ge dig ett bättre humör, eftersom blodsockret hamnar på en jämn och stabil nivå

göra att du slipper sötsug och andra cravings

göra att du får fastare, klarare och mer ungdomlig hy

göra att du slipper huvudvärk

Tips!

» Glöm inte att dricka minst en liter vatten om dagen och att äta minst två mellanmål. Smarta val är bland annat en handfull mandlar eller cashewnötter, en halv burk keso med hackade nötter och lite agavesirap, en bärsmoothie, ett kokt ägg eller en skiva osötat fullkornsbröd med en mosad avokado och lite örtsalt.

Undvik dolda sockerfällor

Att godis, glass, desserter och bullar är riktiga sockerbomber är ingen nyhet. Men även om du undviker det uppenbara kan det faktiskt vara svårt att dra ner på sockret, eftersom det ofta döljer sig i mat som inte direkt förknippas med sötma.

Ketchup innehåller till exempel dubbelt så mycket socker som senap, trots att båda ger mycket smak. Samma sak gäller dressing, jämfört med det mycket nyttigare alternativet balsamicovinägrett. Även frukostflingor, yoghurt och juice innehåller ofta på tok för mycket socker. Börja läsa etiketterna!

Se också upp för livsmedel med låg fetthalt. När fetthalten sänks tillsätts ofta just mer socker, fruktos eller sirap för att göra maten mer tilltalande.

SE UPP FÖR LIGHTPRODUKTER!

Fall inte i fällan att använda konstgjorda sötningsmedel. Det är bevisat att exempelvis lightläsk med sötningsmedlet aspartam har en aptitretande effekt som får dig att bli sugen på mer sött. Ta hellre lite nötter när suget sätter in, eller prova alternativa, naturliga sötningsmedel som agavesirap och stevia.

Här göms det mycket socker:

» Flingor och müsli

» Korv, skinka och kalkon

» Leverpastej

» Bacon

» Buljong

» Kex

» Smaksatt mjölk

» Fruktyoghurt

» Mjukost

» Konserverad och torkad frukt

» Färdiglagade rätter

» Ketchup

» Dressing

» Sötsur sås

» Chips

» Pulversåser

» Marinader och grillsåser

» Couscous

» Popcorn

» Russin