Flera studier har visat att kakao har en skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar. Nu har orsaken klarlagts av forskare vid Linköpings universitet.
När en grupp försökspersoner fick mumsa i sig en ordentlig bit mörk choklad hämmades ett enzym i kroppen som bidrar till att höja blodtrycket.
-Vi har tidigare visat att grönt te hämmar enzymet ACE, som är involverat i kroppens vätskebalans och blodtrycksreglering. Nu ville vi undersöka effekten av kakao eftersom de aktiva substanserna katechiner och procyanidiner är besläktade, säger Ingrid Persson, som lett forskningsgruppen.
16 friska och frivilliga försökspersoner deltog i studien. De var rök- och snusfria och fick under två veckor inte äta några läkemedel. De två sista dygnen fick de heller inte äta choklad, eller något som innehåller liknande ämnen, eller dricka kaffe, te eller vin.
Vid studietillfället fick alla i gruppen äta 75 gram mörk sockerfri choklad med en kakaohalt på 72 procent.
I proverna som togs efter tre timmar påvisades en signifikant hämning av ACE-aktiviteten. Medelvärdet var 18 procent lägre aktivitet än före kakaodosen. Det är fullt jämförbart med effekten av de läkemedel som hämmar ACE och som används som förstahandsbehandling av högt blodtryck.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...