Håll färgen och må bra

HÄLSA

Färger är inte bara kulörer som piffar upp hemmet.

De kan också förbättra din hälsa.

Här är en snabbguide till ett färggladare liv.

Foto: ap

Få bukt med huvudvärken

Färg: Röd

Hur: Enligt Färginstitutet i New Jersey i USA kan rött lindra smärta. Institutet gör tusen färgrelaterade undersökningar varje år. Om du har huvudvärk, knyt en röd handduk runt pannan och ögonen för bästa resultat. Det finns också de som hävdar att färgen ökar adrenalintillströmningen. Den danske läkaren Niels Finsen konstaterade i början på förra seklet att röd belysning motverkar fula ärr efter vattenkoppor och mässling.

Slipp stressen på jobbet

Färg: Blått

Hur: Enligt färgterapeuten Deborah Italiano har blå färg en avslappnande effekt. När vi exponeras för färgen frigörs lugnande ämnen som får oss att andas ut. Det, i sin tur, sänker också blodtrycket. Även turkost har en positiv inverkan på nerverna och förbättrar balansen. Violett strålning har dessutom visat sig bra mot sjukdomar som psoriasis och verkar bakteriedödande.

Somna lättare på kvällen

Färg: Rosa

Hur: Om du har svårt att somna på kvällen kan det vara idé att byta till rosa lakan. Forskaren Leatrice Eiseman vid Färginstitutet i New Jersey menar att den rosa färgen är rogivande och därför den populäraste färgen på kläder och tillbehör

till små barn. Att rosa pastell har lugnande inverkan har också

dokumenterats i tester på fängelseinterner.

Bli på riktigt glatt humör

Färg: Orange

Hur: Orange är en energigivare som ökar vitaliteten, menar bland andra färgterapeuten Jane Theodore. Genom att äta en apelsin eller använda guloranga plagg påverkas nervsystemet och du har större chans att bli på riktigt gott humör. Den tyske professorn Johannes Itten ansåg att orange toner har en positiv verkan på blodcirkulationen.

Gör dig harmonisk

Färg: Grönt

Hur: Har en positiv effekt på immunsystemet och gör dig harmonisk och glad. Det är också en neutral färg, som kan förklara varför så många sjukhus väljer att använda den. Grönt är även den kulör som bäst lämpar sig för koncentration och precision.

Sara Milstead