Psykologen:

”Lev ut din sorg, ilska – och aggressioner”

HÄLSA
Margareta Nordeman, leg. psykoterapeut, säger att man ska undvika bitterhet i en kris. ”Den kan vara fruktansvärt nedbrytande.”
Foto: iris tiittio
Margareta Nordeman, leg. psykoterapeut, säger att man ska undvika bitterhet i en kris. ”Den kan vara fruktansvärt nedbrytande.”

Margareta Nordeman, leg. psykoterapeut, driver privatpraktik i Stockholm. Hennes patienter söker oftast för relationsproblem med föräldrar och partner. Vanliga kriser är när första barnet föds och när barnen flyttar.

– Det tar cirka två, tre år att komma igenom en kris, beroende på hur man tillåter sig att leva ut sorg, ilska och aggressioner, säger Margareta Nordeman. Det tar längre tid om man håller igen och inte vill visa vännerna hur besviken och ledsen man är.

Läkningstiden handlar också om självkänslan.

– Är självkänslan bra inser man att olika omständigheter – som att kärleken tog slut – gjorde att han/hon lämnade äktenskapet för en annan. Det berodde inte på att man var en oattraktiv människa.

Om man ändå fortsätter sakna år ut och år in?

– Sorgen och saknaden finns där alltid, men den väcker kanske inte bitterhet som begränsar eller förstör livet.

Ilska och ledsenhet kan väl också fullständigt bryta ner en människa?

– När ilskan övergår till bitterhet tycker man att livet varit orättvist. Bitterhet är ett uttryck för en dåligt bearbetad kris och kan vara fruktansvärt nedbrytande.

Ulla-Lene Österholm