Maten som gör dig gladare

HÄLSA

Om du känner dig nere kanske du helt enkelt äter fel.

Nya rön visar att rätt mat kan göra under för det psykiska välbefinnandet.

Lite godis eller ett glas vin får oss många gånger att må bra. Men bara en kort stund, för snart kommer nedstämdheten krypande igen.

Känner du igen dig? Då ska du läsa vidare.

För det finns klara samband mellan det vi stoppar i oss och vårt humör. Den engelske näringsexperten och författaren Patrick Holford hävdar att viss mat dämpar depressioner och får oss på bättre humör. Minnet, koncentrationsförmågan och hur vi kan hantera stress påverkas också positivt, det visar över 500 fallstudier i England.

Fisk hjälper vid oro

Fisk till exempel, hjälper om du är orolig, kyckling kan mildra en depression och bananer är bra vid PMS.

Men riktigt så långt som att ge kostråd mot deppighet vill svenska forskare inte gå ännu.

– Vi vet att näringsämnen påverkar hjärnan och halva hjärnan består ju av fett. Fleromättat fett, som finns i fisk, oljor och vissa nötter, är till exempel bra för hjärncellerna, säger Pia Lindeskog, nutritionist på Centrum för tillämpad näringslära, CTN, vid Stockholms landsting.

Påverkar vårt beteende

I höstas hölls en konferens i Stockholm på temat maten och hjärnan där en lång rad forskare från Sverige och andra länder deltog. Där konstaterades också att exempelvis kolhydrater och fettsyror påverkar vårt beteende.

– Kolhydratrik mat som potatis eller bröd till exempel kan vara lugnande, säger Pia Lindeskog.

Allt handlar om att hålla den kemiska balansen i hjärnan. Då produceras tillräckligt med serotonin som håller humöret uppe och adrenalin, som gör oss motiverade.

Och det finns inga genvägar – det går inte att tillföra serotonin eller adrenalin till kroppen, bara stimulera produktionen av dem med rätt mat.

Anna Björe