Så håller du ditt minne i trim

Övningarna som tränar hjärnan

HÄLSA

Motionera, lär dig nya saker och ha ett socialt aktivt liv med umgänge som du trivs med.

Det är receptet för att hålla hjärnan i schack hela livet.

Tänker så det knakar. Att hålla hjärnan i schack hela livet kan motverka demens. Enkla övningar som korsord och kortspel kan hjälpa.
Foto: GETTY IMAGES
Tänker så det knakar. Att hålla hjärnan i schack hela livet kan motverka demens. Enkla övningar som korsord och kortspel kan hjälpa.

Äldre människor som läser, löser korsord och spelar spel som till exempel schack löper en minskad risk för att drabbas av demenssjukdomar med nästan två tredjedelar, jämfört med dem som inte ägnar sig åt sådana aktiviteter.

Det visar en studie som genomförts av forskare vid Albert Einstein college of medicine i New York, som publicerats i tidskriften New England journal of medicine. Forskarna har under 21 år följt 469 personer som var 75 år eller äldre.

Slutsatsen är att mentalt utmanande aktiviteter och dans kan bromsa den process som leder till demens, alternativt skapa ett större antal hjärnceller, som fungerar som reserver när andra hjärnceller börjar dö.

Motion minskar risk

Forskare vid Karolinska institutet i Solna har nyligen kommit fram till liknande resultat, men drar också slutsatsen att människor med ett rikt socialt liv och som motionerar regelbundet, löper mindre risk att drabbas av demens.

Sedan 1987 pågår det så kallade Kungsholms-projektet i Stockholm där forskarna har följt 2 500 äldre personers hälsa.

- Människor ska inte vara ensamma, de behöver stimulans. Ett socialt nätverk som man trivs med är viktigt. Det minskar risken för att utveckla demens och har en skyddande effekt, säger Bengt Winblad, professor och överläkare på geriatriska kliniken vid Huddinge sjukhus. Han leder verksamheten vid Stockholms läns äldrecentrum och Kungsholmsprojektet.

Viktigt att ha en hobby

- Varierad intellektuell aktivitet som kräver visst tankearbete såsom att läsa litteratur, spela bridge och att ha en hobby är viktigt. Kontinuerlig utbildning på vuxenuniversitet och datakurser håller oss pigga och alerta mycket längre. Olika intellektuella aktiviteter tränar olika delar av hjärnan, säger han.

Det är aldrig för sent att börja träna. Nervcellerna i hjärnan kan skapa nya nervutskott hela livet, även om tillväxtpotentialen är större hos yngre personer.

3 övningar som tränar hjärnan

Vad är demens

Tidigare artiklar

Helena Mayer