”Försök inte leva upp till andras förväntningar”

Läs hela chatten med Thomas Enhager, konsult i personlig utveckling

HÄLSA

Thomas Enhager säger: Hej, nu är jag här. Thomas Enhager, konsult i personlig utveckling. Välkomna med era frågår!

Robert 16 säger: Jag har dåligt självförtroende... vad ska jag göra åt detta?

Thomas Enhager säger: Alla är bra på någonting. Det finns utrymme för förbättring hos alla. Börja med att ta reda på vad som är bra hos dig. Det vill säga gör en lista på 25 styrkor du har.

Sedan, vad du än gör, ställ tre frågor efteråt: 1. Vad gjorde jag bra (minst 5 saker), 2 Vad kan jag göra ännu bättre (högst 1 sak), 3 Hur gör jag det ännu bättre. På en period av en månad växer ditt självförtroende.

Viveca säger: Hej Thomas, har jobbat med att få en bättre självkänsla i flera år och kommit en bit på väg. Dock är inte min sambo med på noterna utan hånar mig, bestämmer över mig och trycker ibland ner mig. När vi har det bra mellan varven vill jag försöka tala med honom om att man i ett förhållande ska stötta varandra, växa och utvecklas tillsammans. Har du något tips på litteratur som jag kan läsa för att få mer kunskap om hur jag ska tala med honom så jag når fram om dessa saker.

Thomas Enhager säger: 2 tips, Stephen Covey, "Att leva och verka till 100 procent", Svenska förlaget och "Älska livet som det är", Byron Katie, Richters förlag. I varje förhållande ska båda parter stötta varndra, annars är det inte mycket till förhållande. Lycka till!

Anna säger: Hej Thomas! Hur gör man för att vända ett dåligt självförtroende? Jag har ett bra jobb, många vänner och pojkvän, men känner mig alltid osäker på mig själv och är ständigt rädd för att inte räcka till. Jag klarar inte av att vända detta själv, känns som och det drabbar både mig och min omgivning...

Thomas Enhager säger: Be om stöd från din omgivning. I synnerhet din pojkvän och nära familj, som vill dig väl. Tänk efter hur du vill bli stöttad för att känna att du duger, be om det stödet.

johan säger: Varför är det så att vissa unga män har väldigt dåligt självförtroende när det gäller till exempel tjejer, och går det att "träna" upp det självförtroendet?

Thomas Enhager säger: Det går definitivt att träna upp självflörtroende. De bästa tipsen är att våga visa sig sårbar och ställa frågor till tjejen; "Hur vill du bli omtyckt av mig". Våga lyssna. Vi killar fick aldrig lära oss när vi var små hur tjejer fungerar, alltför sällan har vi bra manliga förebilder.

agge säger: Hur mycket kan ens barndom och uppfostran ha att göra med dåligt självförtroende?

Thomas Enhager säger: Mycket tror jag, både bra och dåligt självförtroende påverkas av uppfostran. Men även om du haft en dålig barndom betyder inte det att du inte kan skaffa dig ett bra självförtroende i alla fall.

Lulle säger: Vet att du är bra insatt inom golfen... När jag spelar bra så blir jag alltid rädd för att förstöra scoren. Kan ligga på par efter tolv och sen bara rasar allt och man kommer in på 80 slag...varför?

Thomas Enhager säger: Därför att när man blir rädd för något, då fokuserar man på det man är rädd för. Fokusera på det du ska göra istället! I det fallet är golfen en metafor för livet. Om jag fokuserar på att inte nå målet, är det det jag uppnår, istället för att leva livet här och nu.

Örebroaren säger: Kan du ge mig tips om hur jag får bättre självförtroende. Jag är synskadad med flera olika handikapp.

Thomas Enhager säger: Självförtroende börjar alltid i det lilla. Allas vardagar är individuella, olika. Hitta något i din vardag som du tycker är roligt och meningsfullt och utvecklande. När du gör det och blir lite bättre, från dag till dag, då växer självförtroende automatiskt.

marskatta27 säger: Hej Thomas. Jag har dåligt självförtroende då det gäller att söka jobba. Jag tror inte jag ska klara av jobbet, rädd för att misslyckas ̵1; några tips?

Thomas Enhager säger: Sök ett jobb som du tycker är roligt, med arbetsuppgifter du trivs med. När man har roligt går det inte att misslyckas. Var dig själv så mycket som möjligt. det som är DU, är du bra på. Försök inte leva upp till andras förväntningar, var dig själv. Då tränar du dessutom på"att ha kul.

Mirre säger: Jag bröt mitt nyckelben under en match för exakt en vecka sedan. Nyckelbensbrott är smärtsamt och gör en rätt invalidiserad. Saker som att lägga sig och resa sig ur sängen är inga självklarheter och jag har fått svårt att klara mig själv i största allmänhet. Detta har fått mig att deppa ihop totalt. Jag klarar inte av något! Vad ska jag göra?

Thomas Enhager säger: I en kris så får man ödmjukhet inför livet. Det har man nytta av resten av livet. Att inte ta till synes självklara saker för givet, som till exempel hälsa och förmåga att röra sig fritt. Utifrån invaliditeten kommer du kunna hämta styrka i framtiden, även om det är jobbigt just nu. I nästa match så kommer du kunna ge så mycket mer därför att du vet att det inte är självklart att kunna spela en match. Det är med sådana här upplevelser du har chans att växa som människa.

jokke säger: Jag behöver prestera någonting hela tiden och få bekräftelse för att känna mig som en bra människa, annars känner jag mig bara värdelös. Varför?

Thomas Enhager säger: Som barn lär man sig fort hur man ska undvika obehag och hur man ska få kärlek. Alla har olika sätt för att må bra utifrån dessa två motpoler. Det ena är inte bättre eller sämre än något annat. Prestationskrav är ett vanligt sätt att få tillgång till posivit uppmärksamhet. Men eftersom du inte är tillfreds med det, så föreslår jag att du hittar något hos dig själv som gör att du mår bra oavsett hur du presterar. Bland många andra hjälpmedel kan jag rekommendera meditation.

Igor säger: Hej. Jag är en student som ofta är väldigt nervös före och under mina tentor. Det gör att jag får dåliga beytg.. Har du några tips for vad jag kan göra?

Thomas Enhager säger: Jag tar förgivet att du har lärt dig det som behövs. På själva tentamen så är det i rummet en stor nervositet hos alla elever. Den smittar av sig. Istället för att börja skriva svar med en gång ska du vänta 5 minuter med slutna ögon. Hitta ett lugn i dig själv. Då slipper du mycket nervositet.

fejan säger: Hur skall jag hantera mina känslor av otillräcklighet?

Thomas Enhager säger: Ställ dig själv följande frågor: 1. Är det verkligen sant att jag är 100 procent otillräcklig? 2. Hur känner jag mig när jag tänker den tanken? 3. Hur skulle jag känna mig om jag inte tänkte att jag var otillräcklig? 4. Varför ska jag fortsätta tänka så? 5. Vad ska jag tänka istället? Om du tränar på detta i några veckor, så kommer det komma andra tankar och känslan av otillräcklighet försvinner. Ingen är 100 procent otillräcklig.

Kärleksbekymmer... säger: Hej, min flickvän lider av extremt dåligt självförtroende och har fått ett stort antal fobier som resultat av detta. Det är som att allt jag gör som inte har med oss att göra, är i hennes ögon för att jag egentligen inte vill vara med henne. Hon blir ledsen och arg av att jag råkar titta åt samma håll som en annan tjej går, läser en tidningsartikel som har en bild av en tjej bredvid, ser en helt vanlig film som råkar ha en duschscen eller ens pratar några korta ord med en tjejkompis. Har försök

Thomas Enhager säger: Jag tror att din flickvän kan behöva proffesionell hjälp därför att jag tror att hon känner sig väldigt otrygg. Inte nödvändigtvis i er relation utan som människa. Det kan vara värt att hjälpa henne att hitta tillbaka till sin inre trygghet eftersom du älskar henne.

Thomas Enhager säger: Tack för alla viktiga frågor. Tyvärrr går det inte att ge ett utömmande svar på någon av dem. Det bästa rådet jag själv har fått är att varje dag hitta något som jag är bra på, och något som jag kan göra ännu bättre tills i morgon. Då känner jag att jag är bra och duger, och att jag växer som människa.

Fler artiklar

Tidigare artiklar

aftonbladet.se