Veckans övning: Kom ur din onda cirkel

HÄLSA

Steg 1. Bestäm vilken känsla som utlöser din rädsla. Läs följande ord: självisk, dum, svag, inkompetent, ordinär, en nolla, falsk, lat, osynlig, ratad.

Fyll sedan i den här meningen:

Om någon jag älskar, respekterar och beundrar tyckte att jag var ...................... skulle jag bli helt förkrossad. Det ord som du fyller bidrar till att hålla dig kvar i rädslocirkeln.

Steg 2. Bestäm vilken negativ, central känsla rädslan orsakar.

Läs följande ord: misslyckad person, inte älskvärd, en besvikelse, värdelös, hjälplös, idiotisk, olämplig, obetydlig, utstött.

Komplettera sedan meningen: Om människor jag bryr mig om verkligen trodde att jag var ...................... (skriv ordet från första övningen) skulle jag

känna mig ......................

Steg 3. Bestäm vilken reaktion rädslan ger hos dig.

Sätt ett bock för de beteenden du tar till för att undfly känslan från steg två.

Sätt sedan ett kryss för de reaktioner du använder för att döva känslan när den ändå tränger igenom. Välj bland följande påståenden, eller skriv dit en egen reaktion som stämmer in på dig:

Försöker vara till lags

Ber om ursäkt för allt

Är oansvarig

Isolerar mig

Äter för mycket

Skyller på andra

Eftersträvar perfektionism

Shoppar för pengar jag inte har

Tycker synd om mig själv

Har en negativ inställning

Gnäller

Grälar med första bästa

Manipulerar människor

Ljuger och låtsas

Fuskar

Gråter hejdlöst

Hatar mig själv

Klagar