4 steg till ett harmoniskt liv

HÄLSA

När övningarna är genomförda kan du se din egen rädslocirkel. Nu gäller det att komma ur den! Övningarna, som är tagna ur Rhonda Brittens bok ”Att leva utan rädsla”, hjälper dig en bit på vägen.

1. Bestäm strategier att ta till när rädslan kommer. Skriv upp dem på ett kort som du förvarar i plånboken. Det ska vara sådant som får dig att må bra. Exempel: kramas, ge en komplimang, vara ute i naturen, läsa en bok, föra dagbok, ligga på gräsmattan, förlåta mig själv eller någon annan.

2. Motarbeta dina destruktiva tankar. Tänk på fem personer, verkliga eller fiktiva, som du beundrar. Fundera över vilken egenskap de alla har

gemensamt. Det är sannolikt också din egen, sanna natur!

3. Sluta hoppas – och börja agera! Ställ dig själv frågan: inom vilka områden av livet önskar, väntar och hoppas du fortfarande? Rådbråka hjärnan efter idéer hur du ska kunna förändra

situationen. Välj ut en sak som du ska göra inom 24 timmar.

4. Var medveten om ditt språk. Eliminera så många ”ska göra”, ”borde”, ”måste” och ”kan inte” från ditt ordförråd som möjligt. De begränsar ditt tänkande och ditt själv-

förtroende.

5. Sluta klaga! Det blir ofta en vana utan att ge dig något i utbyte.

Ett sätt att bryta cirkeln kan vara att göra om klagomålen till en utmaning.

Säg inte ”min chef är en tyrann”, utan i stället ”jag behöver hitta ett bättre sätt att arbeta tillsammans med min chef”.