24 steg till en stressfri jul

HÄLSA

1. Aromaterapi

Aromatiska eteriska oljor kan användas både för att stressa av och ge energi. Forskning visar att luktsinnet är starkt kopplat till känslor. Skaffa en aromalampa och droppa några droppar kamomill, kungsmynta eller apelsin.

Boktips: ”Aromaterapi, eteriska oljor för välbefinnande” (Artaromaförlaget)

2. Meditera mera

Börja med att jogga eller dansa så att kroppen blir avslappnad. Sitt bekvämt, helst med så rak rygg som möjligt. Blunda och andas avslappnat. Räkna dina andetag för att dra fokus från tankarna. Försök betrakta vad som rör dig i ditt inre, utan att leva dig in eller värdera tankar och känslor. Meditera tio minuter första gången. Öka successivt tiden.

Boktips: ”Lär dig meditera” (Forum)

3. Bada skumbad

Häll upp ett varmt bad och häll i 4-6 droppar aromatisk olja av jasmin, mandarin, lavendel, citronmeliss eller bergamott.

4. Träna yoga

Yoga är kändisarnas nya sätt att hålla formen och varva ner.

Med Kundalini-yoga finner du ro i julstöket: Sitt i yogaställning med händerna på främre anklarna. Andas in och använd armarna som hävstång. Svanka med ryggen. Andas ut och skjut rygg som en katt.

5. Ha syntetgran

Den barrar inte, behöver inte vatten och kan bara plockas fram på nytt nästa jul. Dessutom blir det billigare och du slipper släpa hem den – och släpa ut den efter jul.

6. Få massage

Massage kan göra underverk med både kropp och själ. Be någon familjemedlem eller en vän att ge dig en snabb massage. Långa strykningar och breda cirkelrörelser värmer och gör kroppen avslappnad. Rörelserna ska vara långsamma och rytmiska. Använd gärna massageolja.

7. Köp färdigbakat

Varför baka när det finns folk som lever på att baka? Köp färdigt, det sparar tid. Vill barnen absolut baka, köp färdig pepparkaksdeg.

8. Delegera

Är ni fler i familjen? Skriv en lista på vad alla ska göra, även barnen kan hjälpa till med enkla saker. Du behöver inte göra allt själv.

9. Sänk städkraven

Det måste inte alltid vara gnistrande rent, för det är ingen som ser om det ligger lite smuts på golvlisterna så här års. Dammsug, svabba och damma. Klart!

10. Köp färdig mat

Varför slava vid spisen och bli stressad över att julkorven och pressyltan inte blir lika bra som din mammas när du faktiskt kan köpa maten?

11. Handla på nätet

Har du möjlighet att handla på internet och få det hemskickat sparar du tid och kraft.

Nättips:

www.ica.se

www.internetto.se

www.lastminute.se

12. Bråka inte

Undvik att bråka om petitesser, kom ihåg att syftet är att ha trevligt.

13. Gör andningsövningar

Dra in ett riktigt djupt andetag och håll andan så länge du kan. Släpp ut fort, ungefär som när man sticker hål på en ballong. Upprepa samma sak ett par gånger med en liten paus emellan.

Skicka e-julkort

Varför springa runt och slösa tid och pengar på att köpa vykort när du enkelt kan skicka julkorten via datorn?

Nättips: www.bluemountain.com

www.egreetings.com

greetings.yahoo.com

15. Sno andras rim

Håll utkik i tidningarna, där brukar det svämma över av rimtips inför julen. Fråga vänner och bekanta vilka rim de har skrivit. Då slipper du slita ditt hår en hel natt.

Nättips: www.julafton.com

16. Ät en anti-stress-lunch

Vissa livsmedel innehåller ämnen som hjälper till att skydda kroppen mot stressen. Gör en sallad bestående av: räkor, rödlök, tomater, paprika, ägg och majs. Avsluta med bananer, aprikoser, apelsiner, nötter, rött te och choklad.

17. Planera dina inköp

Har du inte möjlighet att shoppa på internet eller att handla några veckor före jul? Spara tid genom att klura ut alla julklappar innan du ger dig ut i trängseln. Skriv upp allt så vet du var du ska gå och slipper irra runt.

18. Sänk ribban

Diskutera med familjen om ni kan fira en alternativ jul eller åtminstone sänka ribban. Ni behöver inte fira en sagojul, den existerar bara på film och i böcker. Har du för höga förväntningar blir du bara besviken.

19. Skriv lappar

Att skriva en kom-ihåg-lapp minskar stressen

eftersom du inte behöver vara så rädd att

glömma bort något. Stryk över allt eftersom du har klarat av uppgifterna.

20. Lyssna på musik

Det gör att du automatiskt slappnar av.

Förslag: ”No Stress Classics”, ”Cafe Del Mar

Vol 9”, ”Buddha Bar IV”

21. Ta en promenad

Det går att springa ifrån stressen. Motion kan hindra de skadliga effekterna av stress, oavsett vad den beror på. Det rensar dessutom hjärnan och du blir pigg och får ny energi.

22. Titta på en rolig film

Avslappnande ämnen ut i hela kroppen. Musklerna slappnar av rejält och lugnet lägger sig.

Tips: ”Dum dummare”, ”Släkten är värst”,

”Den där Mary”.

Nättips: www.skrattaforlivet.se

23. Vila en stund

Hjärnan måste få vila. Annars fungerar den sämre. Effekterna av svår stress liknar effekterna av en hjärnskada.

24. Drick en antistress-drink

Gör en lugnande kamomilltoddy, som ger ro i

hela kroppen:

Recept:

För 6 dl

1 tepåse kamomillte

2 dl kokhett vatten

1 sats juice av ingefära och vindruvor

Lägg tepåsen i en uppvärmd mugg och häll det kokande vattnet i. Låt stå i fem minuter. Häll i juicen och servera genast.

Källa: Hälsodrinkar (ICA Bokförlag)

Petra Weiss