Stressa mer – lev längre

Högt tempo gör dig starkare

1 av 2 | Foto: Per Björn
Vardagsterapi. Brittisk forskning visar att positiv stress ger celler bättre motståndskraft mot nedbrytning och åldrande.
HÄLSA

LONDON

Stressa mer.

Och lev längre.

Ny forskning visar att du kan sänka din kropps ålder genom stress.

Den allmänna uppfattningen är att stress är något som gör att vi åldras snabbare.

Nu går en rad experter i exakt motsatt riktning.

Doktor Marios Kyriazis, medicinsk direktör på British Longevity Society, berättade nyligen på en konferens i London att hans patienter ser yngre ut och känner sig yngre efter att ha utsatts för en viss grad av stress.

Betalade högt pris

– Positiv stress kan säkert hålla människor unga. Hjärnan stimuleras och hålls aktiv när man är sysselsatt med meningsfulla saker, säger sångerskan Cajsa Stina Åkerström.

För tio år sedan släppte hon sitt debutalbum. Plattan fick lysande recensioner, men Cajsa Stina fick betala ett högt pris.

– Jag blev väldigt stressad och drabbades av prestationsångest. Jag glömde bort vem jag var.

– Stressen går från positiv till negativ stress när skuldkänslorna börja dyka upp. Man känner sig otillräcklig och dålig som människa gentemot familj, vänner, säger Cajsa Stina Åkerström.

Bra mot alzheimer

Men positiv stress är bra, menar doktor Marios Kyriazis, som nu har två oberoende forskarrapporter som styrker hans påstående.

Experterna hävdar att stress kan skydda människan mot sjukdomar som alzheimer och hjärtfel.

Förklaringen är att när vi är pressade börjar celler brytas ner, och cellens egen reparationsmekanism sätts igång.

Under den processen bildas ett protein som reparerar skadan, stärker cellen samt tar bort skadliga kemikalier som på sikt kan orsaka sjukdomar.

Cellerna blir starkare

Kroppen ser dessutom till att cellen görs starkare än innan den bröts ner.

– Från 35 års ålder börjar reparationsmekanismen gå långsammare, förklarar Kyriazis.

– Det bästa sättet att upprätthålla processen är att träna den, precis som du skulle träna en muskel för att göra den stark.

Alltså är det positivt att aktivt söka situationer där du blir stressad.

Stimulerande stress

Men det måste vara rätt stress – den ska vara kortsiktig, stimulerande och ge en känsla av att ha presterat någonting.

Ett exempel kan vara att montera en elektronisk apparat med hjälp av bruksanvisningen.

Att sitta fast i trafiken, eller att ständigt behöva oroa sig över sin försörjning, är däremot inte bra.

Sofia Strandberg, Christoffer Bjäreborn