Frågor och svar om meditation

Snabbguide till inre lugn

HÄLSA

Hur kommer jag igång?

För de flesta är det enklast att boka in sig på en yoga- eller meditationskurs. Om du vet med dig att du blir nipprig av att sitta still, så börja någon typ av yoga, som är meditation i rörelse. På kursen lär du dig hur du ska andas för att slappna av och du har dessutom möjlighet att fråga din lärare om övningarna känns konstiga.

Var kan jag göra mina övningar?

Vad gäller plats så fungerar vilket rum som helst. Vi rekommenderar dock att välja en lugn plats, att tända ett ljus, dämpa belysningen och be eventuell familj att inte störa dig. Självklart kan du även meditera utomhus, knepet är att hitta en plats där du känner dig fullkomligt avslappnad.

När under dagen ska jag meditera?

Tänk på att många blir pigga av att meditera, övningarna görs med fördel på morgonen eller lunchen.

Hur ska jag hinna?

För dig som verkligen vill lära dig meditera, men inte har tid att gå en kurs, så rekommenderar vi att köpa en dvd eller cd-skiva, där du kan se och/eller lyssna dig till hur du ska göra. Det är också ett utmärkt sätt att skapa sig en ny rutin. Att boka in tid för meditation i agendan och bevaka tiden lika hårt som ett möte eller en dagishämtning är ett bra sätt!

Hur ofta måste jag meditera för att må bättre?

Många experter menar att 20 minuter tre gånger i veckan räcker.

Vi rekommenderar att du börjar med korta stunder, förslagsvis 10 minuter tre gånger i veckan. Och att du sedan successivt förlänger dina meditationsstunder. Många blir beroende av meditationen efter ett tag, eftersom de upplever att de kan koncentrera sig längre stunder och att de känner sig mer harmoniska.

Källor: "Meditation" av Ulrica Norberg och ”Lär dig meditera” av Eric Harrison.

Läs mer:

Ulrika Nybäck