Stressa lagom – bli friskare!

Stressforskaren: ”Motgångar kan göra dig starkare”

1 av 2 | Foto: colourbox
Vi behöver ett visst mått av stress för att uppleva livskvalitet, hävdar Dan Hasson.
HÄLSA

Orolig när tempot ökar på jobbet? När ungarna tjatar om skjuts till hockeyn och dansen?

När svärföräldrarna hotar med tvåveckorsbesök?

Lugn! Stress är bara bra för hälsan. Åtminstone om man får tro Dan Hasson.

Det är faktiskt sant. När alla andra livsstilsgurus förkunnar downshifting samtidigt som larmrapporterna om utbrändhet duggar tätt går Dan Hasson tvärt emot strömmen.

Han arbetar för närvarande som forskare på Karolinska Institutet i Solna. Inte nog med att han påstår att stress är okej. Enligt honom är ett regelbundet stressinslag i tillvaron viktigt för att vi ska ha livskvalitet.

– Tänk när du ringer för att boka besök hos dina pensionerade föräldrar i helgen och de inte hinner för de skall göra ett bankbesök nästkommande onsdag. De måste varva upp flera dagar innan. Det är inte bra, säger han.

Positivt livstempo

För Dan Hasson handlar stress om ett positivt livstempo som medför att vi slipper känna leda och understimulans.

I sin doktorsavhandling i socialmedicin visar han att lagom mycket stress även förbättrar hälsan och prestationsförmågan och stärker kroppen.

Kruxet är att hålla koll så hastigheten inte går överstyr och lära sig varva ner mellan de intensiva passen i vardagen.

Ingen newage

Dan Hasson är inte ute efter några newagetekniker eller timslånga yogaprogram. Några minuters lugn andning, lite kroppsrörelser eller ett gott skratt räcker långt. Huvudsaken är att det passar användaren. Annars kan avslappningsprogrammen bli ytterligare ett orosmoment.

– Humor är ett jättebra medel mot stress. Man ska utsätta sig för det så ofta som möjligt, då får man distans och perspektiv på sitt liv, säger han.

Men alla som blivit utbrända då? Enligt Dan Hasson handlar det om att man levt under stark stress under lång tid och inte hunnit återhämta sig. Lär man sig några enkla tricks kan utbrändheten hållas borta.

Mogna med erfarenheterna

Detsamma gäller dryga chefer som orsakar magsår och migrän.

Här handlar det om att lägga om sitt tänkande. Att inse att det är chefen som är störd och inte en själv.

Och förhoppningsvis mogna med erfarenheterna när man hittat en bättre arbetsplats.

–?Motgångar kan göra dig starkare. Det gäller bara att inse att man har ett ansvar för hur man hanterar situationen. Att man har ett val, säger han.

Självberöm och belöningar är också ett viktigt inslag i stresshanteringen. Även här är enkelhet ett ledord. Några ryggdunk till dig själv efter av avslutad arbetsinsats. Undansparade pengar till en resa: allt för att sätta lite guldkant på tillvaron.

– Dom som går in i väggen är ofta sådana som fokuserar på hot i livet. Dom belönar inte sig själva, säger han.

FAKTA

Så förvandlar du stressen till något positivt

1. Stressa lagom och regelbundet!

Det är precis som med motion, ju mer du tränar på att hantera stress, desto duktigare blir du på att fungera bra i pressade situationer.

2. Fokusera på återhämtning.

För att föregående punkt ska fungera, måste det finnas tid för återhämtning. Här är sömnen viktigast. Se till att sova minst åtta timmar varje natt. Sovrummet skall vara avskilt, svalt och mörkt.

3. Varva ner.

Lär dig några enkla övningar som får dig slappna av, till exempel andningsövningar.

4. Sätt av tid för stresshantering.

Några bra knep kan vara att göra en andnings­övning på bussen eller gå av ett par hållplatser tidigare och låt jobbet rinna av dig innan du kommer hem. Det ska vara så enkelt som möjligt.

5. Ändra förhållningssätt.

Det är inte alltid man kan förändra verkligheten, men man kan ­alltid förändra sitt förhållningsätt till verkligheten. Fråga dig själv ”Vad är det som gör mig så uppjagad, vad är det värsta som kan hända, vad väcker det här för känslor och tankar hos mig”. Med ökad med­vetenheten är det lättare att ändra ett beteende.