Hemligheten bakom en hälsosam bränna ligger inte i antal timmar i solen.
Frossa i stället i frukt och grönt - och du kommer att bli gyllenbrun.
Vill du ha en gyllene hudton i sommar utan att behöva pressa i solstolen? En månad på en frukt- och grönsaksrik diet och din vinterbleka hy är ett minne blott, skriver Daily mail.
– Vi har funnit bevis för att ett intag av frukt och grönsaker påverkar hudfärgen, säger Ian Stephen som har lett forskningen vid Bristol university i Storbritannien.
– Vi upptäckte att folk alltid har föredragit den gyllene effekten från dieten mot den brunare effekten från solen.
Hemligheten är karotenoider, ett samlingsnamn på cirka 600 färgämnen som finns i växter.
I studien fick frivilliga äta fem frukter eller grönsaker i en månad. Före- och efterbilderna på testpersonerna visades för främlingar som fick ranka deras attraktivitet. Efterbilderna rankades genomgående högre.
– De flesta människor vet inte om att kosten kan ge en effekt på hudtonen. Vi blev mycket förvånade själva av de här resultaten, säger professor och forskaren David Perrett.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...