Ta en powernap och bli effektiv

HÄLSA

Nu finns det ett enklare sätt att bli effektiv på jobbet: lägg fötterna på skrivbordet och zzzov.

Ny forskning visar att en kort tupplur gör dig både piggare och gladare.

Kanske har du också upplevt den typiska eftermiddagssvackan: när ögonen faller ihop av sig själva och du inte får någonting gjort. Helst skulle du vilja lägga dig och sova med huvudet mot skrivbordet.

- Alla drabbas av en energisvacka under eftermiddagen. Det bästa är att bejaka den och ta en tupplur på 15 till 20 minuter, säger Søren Berg, sömnforskare vid Universitetssjukhuset i Lund.

Jobbade bättre med sömn

Søren Berg har nyligen lett ett projekt med att införa regelbundna powernaps, eller tupplurar, i arbetslivet. Försöket gjordes på 40 offentliganställda i Hillerøds kommun i Danmark i maj i år.

- Vi ville se om regelbunda tupplurar gav några hälso- och kostnadsvinster. Det utföll så bra att kommunen nu har infört power naps för samtliga anställda, säger Søren Berg.

Projektet gick till så att deltagarna fick gå i "sömnskola" för att lära sig hur man slumrar till ordentligt på arbetsplatsen.

- Varje person fick i uppdrag att sova mellan 15 och 20 minuter under eftermiddagen, säger Søren Berg.

När insomningsteknikerna väl var intränade ombads studiedeltagarna att ta en power nap dagligen under två veckor. Samtidigt dokumenterades deras hälsotillstånd och jämfördes med tidigare enkäter. Resultatet visade på en rad fördelar.

- Deltagarna kunde jobba hårdare, var gladare och mer avslappnade. Dessutom kände de sig inte längre lika trötta på morgonen och fick ut mer av fritiden, säger Søren Berg.

- Däremot kunde vi inte se att tupplurarna påverkade faktorer som irritation och stress.

Webb-radio

Avslappningsövningen som får dig att somna vid datorn.

Så tar du en tupplur

Sara Milstead