Så gör du för att sova gott

Läsarnas bästa tips

HÄLSA

Träna, gör andningsövningar eller vädra i sovrummet. Här är läsarnas egna tips på hur du somnar fort och vaknar utvilad.

vill du sova gott? Här är läsarnas bästa tips.
Foto: Lotte Fernvall
vill du sova gott? Här är läsarnas bästa tips.

Anders Ja, räkna får har aldrig fungerat för mig. Däremot har jag kommit på att om man räknar andetag, så somnar man så småningom. Det brukar ta ett par hundra andetag innan man somnar. När man kommer på att man glömt att räkna är John blund nära.

Caroline: Jag har hittat ett sätt där jag somnar på en kvart. Tipset är kassettbok. Lyssnar nu på Elsie Johanssons Mosippan. Hon har så lugn och trygg röst. Man blir helt enkelt avslappnad ocg vips så sover man.

Emely: Det bästa sättet att sova gott är att träna regelbundet. Då tröttar man ut kroppen på ett skönt sätt. Kroppen behöver sedan vila för att bygga upp sig igen. Man sover gott (i åtta timmar) och vaknar utvilad och pigg.

Per-Arne: Jag dricker aldrig kaffe efter kl 15:00 ! Om jag gör det så vaknar jag på natten och har svårt att somna om. Har jag svårt att somna, så går jag upp och skriver ner alla orospunkter på en lapp, sen dricker jag ett glas ljummen mjölk och somnar rätt snart.

Sömntutan: Nu när det börjar bli kallt - öppna alla sovrumsfönster på vid gavel (ca 1h innan du skall sova...) så att det blir smällkallt i rummet. Kryp sedan ned med dunsockor + flanell pyjamas & dubbla duntäcken. Kylan knockar dig och du somnar bums.

Deniz: När jag har svårt att sova om kvällarna brukar jag sätta på radion och låta den rulla på låg volym. Det brukar hjälpa.

Nils: Jag gick in i väggen för 3 år sen och med det svåra sömnproblem. Jag har gått en kurs i mentaltränning och där lärt mig att gå in i mitt mentala rum vilket har gjort det lättare att somna, kanske inte alltid men det har ändå underlättat för mig.

Torgny: Det bästa medlet mot sömnsvårigheter är kroppskontakt. När hud har kontakt med hud, så frigörs ett ämne i kroppen som gör att man somnar och sover gott hela natten.

G: Jag försöker undvika alla "måsten",

– Du måste inte komma ihåg alla kompisars födelsedagar, kompisars barns födelsedagar.

– Du måste inte träffa någon bara för att du inte träffat personen på 1 år

– Du måste inte planera in hela helgen i förväg bara för att disponera den så bra som möjligt.

– Semester är till för dig och du måste inte skriva 52 vykort från där du befinner dig.

För att få en god nattsömn, se till att "vilja" göra ... istället för"måste" göra ....

Annika: Jag gör andningsövningar. Tre andningar med magen, tre med bröstkorgen osv. Väldigt avslappnande att bara fokusera på andningen.

Om det känns för lätt så brukar jag börja med att andas in med halva magen för att sedan andas in resten med bröstet. Andas sedan ut med bröstet för att sedan avsluta med magen.

R: Jag brukar när jag kommer hem, ta fram blocket och skriva ner det jag ska fixa i morgon. Enkelt va? Men jag får liksom ur det ur huvudet och vet att jag fixar det i morgon. Då sover jag gott.

En annan fördel är att har man inte skrivit upp så när morgonen kommer sitter man där och vet att det var massor man hade att fixa men, man kommer inte ihåg.

Manne: Jag sover på så kallade magnetmadresser, som ger mina muskler avslappning och det i sin tur gör att jag kommer snabbt in i djupsömn och får på så sätt mer ut av min sömn och är piggare på morgonen. Jag har även ett täcke med långvågig infraröd värme som reflekterar tillbaka kroppens egen värme så att det alltid är lagom varmt. Jag tjänar ungefär en timmes sömn varje natt.

Johan: När barnen har somnat; tappa upp ett skumbad, bada med hustrun, massage, sex, litet TV-tittande i sängen. Sedan somnar du som en stock. That’s a promise!

Satu: Det finns massor som man kan göra, om man har sömnproblem.

När du kommer hem efter arbetsdagen, lär dig lämna allt som gäller jobbet bakom dig. Stäng av mobiler etc. för att undvika arbetssamtal. Prata aldrig om jobbet hemma.

Lär dig tänka positiva saker ett par timmar innan du lägger dig. Saker som ger dig glädje eller bara drömmar.

Vädra i rummet där du sover före läggdags.

Per: Först och främst är att sluta jobba i tid så att man hinner stressa ner.

Kortare arbetstid=mindre tid som stressas+längre tid hemma att varva ner.

Ett bra tips är att dricka te på kvällen som är avkopplande. Friggs kvällsört te är jättebra, efter en 2-3 koppar slappnar man av jättebra. Kamomill te är också bra.

Det finns också avstressande droppar att köpa hos vissa hälsokosthandlare.

"Stressplex" , droppar från den spanska Composor-serien fungerar vid hög stressfaktor.

Kurt: Om man motionerar regelbundet ute i friska luften,då sover man gott. Ge fasen i för mycke skulder,var glad för det man har,alltså uppskatta livet.

Francoise: Jag spelar Tetris på min mobiltelefon. Tetris kräver dels så mycket koncentration att jag inte kan tänka på problem som håller mig vaken, samtidigt är Tetris så monotont att jag blir sömnig. Jag spelar tills jag är riktigt sömnig så att inga tankar tar vid efter

spelandet.

Annette: När jag har svårt att somna och stänga av tankeverksamheten brukar jag tänka att jag går in i en hiss, det är helt svart därinne, jag stänger av/tänker inga tankar alls där inne - och sedan går hissen nedåt. Jag somnar BUMS.

Gerth: Det är bara att slå på tv:n, programmen där är rena sömnpillren.

Somna

Lyssna på en godnattsaga i webbradion.

Så sover du bättre: