Så blir din sömn mer än en dröm

1 av 2 | Foto: Oskar Lüren
Sover bara två timmar Inger Hannevi kommer sällan ner i djup sömn. Hon vill få remiss till ett sömnlabb, på grund av sina svåra sovproblem. ”Jag klarar inte det här annars”, säger hon.
HÄLSA

Tycker du att du sover lugnt?

Var inte så säker. Du kan bli väckt upp till 50 gånger per natt - utan att märka det.

Och sömnrubbningarna kan leda till utbrändhet.

Men det finns knep för att sova mer effektivt.

Hur många timmar du sover spelar mindre roll.

Det är hur djupt du sover som är det viktiga.

Det säger sjuksköterskan Mirjam Ekstedt, som doktorerat på sömn.

Lägstagräns

- Det finns en lägstagräns för antalet timmar man bör sova, minst fem och en halv timme per natt.

- Men hur utvilad man blir beror mer på sömnkvalitén, säger Mirjam Ekstedt.

Något som kan förstöra dygnsrytmen är sömnstörningar som du inte ens vet om.

- De innebär att du sover, men störs och vaknar upp i några sekunder.

- Man kan ha mellan 25 och 50 sådana störningar per natt, säger Mirjam Ekstedt.

Riskzonen

Drabbas man av den typen av sömnproblem får den viktiga djupsömnen svårare att infinna sig.

De som oftast drabbas är personer som är i riskzonen för att bli utbrända, visar studien som Mirjam Ekstedt genomfört.

Varningssignal

Dålig sömn är omvänt en varningssignal för utbrändhet.

Hur vet man om man har sömnstörningar?

- Då är man trött dagen efter, vaknar och känner sig som en trasa, säger hon.

Nu föreslår hon en folkhälsokampanj om sömn och återhämtning.

- Att sova gott är viktigt - vi måste få upp medvetandet om det.

- I dag är det fullt accepterat att vara uppe dygnet runt, säger Mirjam Ekstedt.

Så sover du effektivt hela natten

Drömnatten - så borde du sova

Sara Johansson