Medicin special: Bättre sömn

Dygnet som förvreds!

I takt med att dygnet förskjuts har vår sovtid minskat med två timmar per natt.
Foto: SARA RINGSTRÖM (Bilden är manipulerad)
I takt med att dygnet förskjuts har vår sovtid minskat med två timmar per natt.
HÄLSA

Vakna... ja, just du! När gick du och la dig?

Hör du till den halvan av befolkningen som kom i säng för sent i går kväll. Och inte anser dig ha tid att sova sju-åtta timmar varje natt? Jag varnar dig.

Snart är vi vrak allihop. Vandrande vålnader som inte orkar bry oss om vi blir fula, sjuka och elaka.

Foto: BÖRJE THURESSON

Sömn är livsviktigt. Grundbulten för vår hälsa. Får vi tillräcklig sömn återhämtar sig kroppen. Vi vaknar utvilade och starka. Kreativiteten flödar och koncentrationsförmågan är på topp. Vi lär oss mer, är mindre lättretliga och klarar motgångar bättre. Självklart minskar risken för olyckor.

Motsatsen kan du tänka dig.

Sömnbrist hotar folkhälsan

På läkarstämman som nyligen hölls i Stockholm radade Sveriges ledande sömnforskare upp en mängd nya studier som pekar på hur vår sömnbrist hotar folkhälsan.

Det är allvar. Visst känner vi att tröttheten lägger sig som ett tungt täcke över oss. Hindrar oss från att tänka klart och jobba så effektivt vi vet att vi kan. Men att kroppen tar skada tycks få förstå.

Att depression, övervikt och diabetes nu går att koppla direkt till sena sovtider och sömnbrist är dock ett faktum. Tvingar vi kroppens cellsystem att gå på högvarv dygnet runt kraschar det förr eller senare.

- Vi kan inte manipulera sömbehovet utan att det kostar oss något, påpekar sömnforskaren Jan Ulfberg och målar upp bilden av det moderna 24/7-samhället.

Ett aktivitetssamhälle som är i gång 24 timmar sju dagar i veckan. Pockar på uppmärksamhet, stressar och stör. Även i sömnen. Att dygnet förskjuts är inte konstigt. Kvällsmänniskorna blir därmed fler.

Enligt färska siffror har andelen ökat från 25 till 50 procent. Samtidigt har sovtiden minskat med uppåt två timmar per natt. Dramatiska siffror.

Unga sover för lite

Särskilt när man tänker på att tonåringarna står för största delen av ökningen. Uppåt 90 procent av de unga har sena vanor. I stället för de nio-tio timmar sömn de behöver ligger genomsnittet på sex timmar. Och fyra gånger fler uppger i dag att de har sömnproblem jämfört med 1993.

Inte konstigt att de är trötta.

Inte konstigt att allt fler drabbas av depression, skolproblem och beteendestörningar.

Mörkret gör sitt till. Vår biologiska klocka är inställd på ett dygn där dag och natt delar på dygnet.

– Med dagens förskjutning av det vakna dygnet missar många de få timmar det är ljust och den biologiska klockan senareläggs, säger Torbjörn Åkerstedt på Stockholms universitet och rekommenderar alla minst 30 minuter i dagsljus varje dag.

FAKTA

Sömnbrist gör dig:

FET

Sömstress leder till en högre ämnesomsättning vilket ökar aptit och hungerskänslor. Och ju senare vi är uppe desto mer hinner vi äta. Inte sällan blir det sötsaker för att hålla oss vakna.

DUM

Sover du så lite att du inte orkar lyssna lär du dig ingenting av skola och annan utbildning. Hjärnan ligger i dvala och kunskaperna går in genom ena örat men ut genom det andra. Försämrad minneskapacitet gör att inget stannar kvar.

FUL

Huden behöver sin skönhetssömn för att se frisk och fräsch ut. Trötthet skapar tunga påsar under ögonen och du ser allmänt mosig ut.

UTBRÄND

Stress höjer ämnesomsättningen i kroppen. Utan djupsömn kommer cellsystemen inte ner i varv utan kör på natt som dag. Några månader räcker för att bränna ut kroppen. Många utbrända har en halverad djupsömn.

Sömnbrist orsakar:

DIABETES

Med för lite sömn minskar det hormon som styr insulinet och gör det så okänsligt att det inte kan neutralisera blodsockret. Halverad sömn en enda vecka ger lika dåligt insulin som vid typ 2-diabetes.

DEPRESSION

Förskjuter vi dygnet så att huvuddelen av vår vakna tid är i mörker får vi för lite av dagsljusets ”uppåt-hormoner” (kortisol) och för mycket av mörkrets ”nedåt-hormoner” (melatonin).

SMÄRTA

Stressad sömn gör dig mer smärtkänslig. Smärtpatienter som sover mer känner inte lika mycket smärta.

GLÖMSKA

Långvarig sömnbrist påverkar minnet. Får inte minnescellerna återhämta sig påverkas framförallt korttidsminnet, typ: ”Var la jag nycklarna, nu igen?”

HÖGT BLODTRYCK

Går kroppen på högvarv hela natten fortsätter hjärtat att pumpa blod i högt tempo. Dessutom vaknar du lättretlig med vredesutbrott som följd, vilket även det höjer trycket.

OLYCKOR

Störd djupsömn gör immunsystemet överaktivt och vi blir tröttare dagtid. Reaktions- och koncentrationsförmågan blir sämre och risken för olyckor ökar.