Ta kontroll över sömnen

Med faktorerna du faktiskt kan påverka

HÄLSA

Det är vanligt att någon gång drabbas av sömnstörningar. Men det finns saker du kan göra för att inte hamna i dåliga sömnvanor.

Foto: Thinkstock

Någon gång i livet drabbas de flesta av någon form av sömnproblem. Svårighetsgraden av problemet är så klart varierande, då en del lider under flera års tid medan andra upplever ett par tuffa veckor eller månader. I vilket fall som helst så är följderna lika, personerna har svårt att somna eller vaknar ofta upp under natten. Men det finns faktorer hos dig sjäv som du kan göra något åt för att minska risken att hamna i sömnlöshet.

1. Din kost. Skippa stora måltider precis innan sängdags och ta i stället ett lättare mål. Inget koffein eller protein. Mejeriprodukter som till exempel ett glas mjölk kan hjälpa dig att somna.

2. Din syn på livet. Negativa tankar och en allmänt pessimistisk syn på livet kan leda till sömnproblem. Studier har visat att männsikor med positiv inställning till livet ofta sover bättre, utan problem och att de dessutom generellt har en bättre hälsa. Så genom att ändra dina tankemönster så kan du ändra ditt lv.

3. Dina mediciner. Både receptbelagda och icke receptbelagda mediciner kan ge tråkiga bieffekter som påverkar din sömn. Så se över vad du stoppar i dig, om du upplever att du har problem med sömnen och prata med din läkare om det kan ha någon koppling.

4. Dina alkoholvanor. Många upplever att det går enklare att somna efter ett glas vin på kvällskvisten. Och det kan stämma att du blir lite sömnig utav det, men risken att du sover dåligt resten av natten är större om du har druckit alkohol innan läggdags. Det är inte alls ovanligt att du vaknar flera gånger per natt eller har mardrömmar. Så drick alkoholen fler timmar innan du kryper ner, för då hinner mängden alkohol i kroppen minska och du får en skönare sömn.

5. Dina snus -och rökvanor. Alla tobaksprodukter (utom de nikotinfria) innehåller nikotin. Och nikotin är motsatsen tll sömn. Det gör dig pigg. Så släng bort cigaretten eller spotta ut snuset och sen sover du bättre.

Källa: Sparkpeople

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!