Föreställ dig att du är skådespelare

Så kan du bota sömnproblem

Foto: thinkstock
HÄLSA

Låtsas att du är någon som inte har sömnproblem så kan dessa tankar hjälpa dig att sova bättre.

Spela rollen av en person som mår utomordentligt bra, som inte har några som helst problem med stress, sömn eller annat. Det är Sömnklubbs psykolog Lars Ströms råd till personer som har svårt att sova.

Se ut som att du mår bra
— Försök tänka de tankar som en person som mådde riktigt bra skulle tänka, fortsätter han.

Det är viktigt att du försöker att få dina ansiktsdrag att se "välmående" ut - precis så som en skådespelare skulle göra.

Andning och hållning
När du spelar rollen är det viktigt att du tänker på andningen, hållningen och på hur du rör dig.
— Andas lugnt, lyft hakan, räta lite på ryggen, lyft en aning på ögonbrynen och småle, om du känner att det passar dig.

Skapa ett inre tillstånd
Försök till och med att "känna" hur det känns när du är riktigt pigg, utvilad och välmående. På det sättet skapar du ett annorlunda inre tillstånd.
— Kanske viktigast av allt är att du håller kvar det känslomässiga tillstånd du skapat så länge du kan, samtidigt som du tar dig an det du håller på med. Och ta det med dig när det är dags att sova.

Genom att finna det inre tillståndet ökar chanserna till avslappning och med det en god nattsömn.

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!

Lars Ström