Så fixar du ett svalare sovrum

HÄLSA

I denna hetta är det inte lätt att sova. Men det finns knep att ta till för att kunna få en bra sömn. Här är tipsen som får ditt sovrum svalare.

Foto: Thinkstock

Om temperaturen stiger över 24 grader på natten när du ligger och sover, så kan denna värme göra att du vaknar. 24 grader är ett snitt, den exakta temperaturen varierar från person till person. Och det är inte särskilt konstigt med tanke på att alla människor är olika. Olika är även meningarna bland forskare, när det gäller att fastställa den ultimata rumstemperaturen för bästa sömnen. Det de däremot är enade om är att ett svalare sovrumsklimat leder till bättre sömn.

Lätta lakan
Under sömnens andra sömnstadie sjunker kroppstemperaturen och är då som lägst. För att hålla denna behagliga kroppstemperatur natten igenom rekommenderar forskare att anpassa rumstermostaten (eller air condition-systememet om du har ett sådant). Du bör också använda tunna, lätta lakan. En fläkt är inte heller dumt att ha vid sängen.

Stäng fönstren på dagen
Andra tips för att hålla sovrummet kallt och svalt är att ha stängda fönster eller dra ner persienner och rullgardiner och ha det så från morgon till eftermiddag. Om fönstren hamnar i skugga under eftermiddagen och det då blir svalare utanför fönstret än inne i huset, så kan du öppna fönstret och vädra. Under natten kan du ha öppna fönster och/eller ha fläktar påslagna.

Sov i källaren
En kall dusch eller svakande bad är också skönt innan du lägger dig. Bor du i ett hus och har en källare är det ett bra alternativ till sovrum de riktigt heta nätterna. Även undervåningen på en villa kan vara svalare att sova på, eftersom värme har en tendens att klättar uppåt.


Varm dusch?
Men, det finns även de som föredrar en varm dusch eller ett varmt bad supervarma kvällar, när det är väldigt varmt i sovrummet. Nackdelen med det är att varma duschar ökar fuktigheten och det kan göra det ännu svårare att sova. Om det inte går att få behaglig rumstemperatur i sovrummet är ett tips att bo hos nära eller kära till den värsta värmeböljan är över.

Källa: Sleepfoundation

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!