Sov gott för hälsans skull

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Stress, ökad vikt och depression har alla en sak gemensamt - de kan födas ur sömnbrist. Det är alltså viktigt att sova, för din hälsas skull. Sömnklubb bjuder på några enkla knep på vägen mot ett hälsosammare och mer sömnfyllt liv.

Sömnbrist går att förknippa med en mängd mindre roliga sinnestillstånd som till exempel stress, oönskad viktförändring och i värsta fall depression.

Om du till exempel försöker gå ner i vikt men hela tiden sover dåligt riskerar dina försök att få motsatt effekt. Därför är det viktigt att skapa rutiner kring sömnen med fasta sovtider.

Fasta mattider
Efter ett tag med mer eller mindre fasta sovtider kommer kroppen ha vant sig vid den nya sovrutinen och du kan slippa sömnlösa nätter. Men det är inte bara sovtiderna som ska vara fasta. Gör till en vana att inte äta precis innan läggdags, utan kanske senast tre timmar innan.

Om du absolut måste äta något, undvik mat med hög fetthalt eftersom det tar längre tid att smälta. Se även upp med alkohol som försämrar sömnkvaliteten och kaffe som höjer vakenheten. Vissa teer, som exempelvis kamomillté kan hjälpa dig att slappna av och somna lättare. Ett litet glas varm mjölk, kan också fungera.

Bad och lugn musik
De flesta av oss lever rätt stressade liv och att stress har en dålig inverkan på sömnen är egentligen inte så konstigt. Försök att ta en stund varje kväll där du varvar ner kanske med ett bad eller en skön stretch. Skriv ner dina tankar i en dagbok innan läggdags för att slippa ligga och grubbla på saker.

Om du ändå inte kan sluta tänka, gå upp och gör något produktivt av tankarna. Det vill säga betala räkningarna eller vad det nu kan vara. Viktigt är att du inte tar medd dig räkningar, tv-tittande, mobil eller smörgås in i sovrummet. Här ska det vara en miljö för enbart sömn, med dämpad belysning, sköna sängkläder och lugn musik om du gillar det. Att sänka temperaturen några grader i sovrummet kan också ge effekt.

FAKTA

Ta kontroll och sök hjälp

Det hela handlar egentligen om att ta kontroll över dina problem. Om du inte gör det så kan sömnbristen leda till att din koncentration blir sämre, och ditt humör blir allt annat än på topp. Kanske har du svårt att få uppgifterna på jobbet klara, eller så börjar du få dåliga relationer med andra för att du hela tiden är irriterad och disträ.

Dålig sömn kan också leda till depression. Kroniska sömnproblem innebär att du har svårt att sova under åtminstone tre veckor och minst varannan natt, och i så fall bör du kontakta läkare.

Sofia Carlberg