9 saker du inte visste om sömn

Foto: Thinkstock
HÄLSA

1. Du sover i cykler

Vi sover i cykler på cirka 90 minuter. Cyklerna varvas mellan djupsömn, som ger hjärnan den bästa vilan, och REM-sömn, Rapid Eye Movement, som är ett lättar sömnstadium.

2. Du drömmer även under djupsömnen

En vanlig missuppfattning är att vi bara drömmer i REM-sömn men de är inte sant. Vi drömmer även under djupsömn, men drömmarna är mer färgglada och längre under stadierna av REM-sömn. För att minnas en dröm måste du vara vaken en stund för att minnet ska registeras i hjärnan.

3. Du sover bäst om det är svalt

Under större delen av natten går hjärtfrekvensen ner och blodtrycket sjunker. Även kroppsteperaturen sjunker med hela 1,5 grad. Om du fryser under natten är det bättre att ha ett varmare täcke än att höja rumstemperaturen. Vi sover som bäst när det är svalt i sovrummet, mellan 17-18 grader.

4. Sömnen gör dig smartare

Sömnen stärker vårt immunförsvar medan vi sover. Sömnen förbättrar även vår reaktionsförmåga och vår inlärningsförmåga. Så att stanna uppe hela natten för att plugga inför ett prov eller läsa in sig på en arbetsuppgift kan få fel effekt.

5. Vi sover 23 år av våra liv

Vi sover en tredjedel av våra liv. 200 000 timmar eller ungefär 23 år är vår sömnsumma om man sover sju timmar per natt, varje natt i 80 år. I dag tror man att sömn är det naturliga tillståndet och inte vakenhet. Så i stället för att säga att barn har ett större sömnbehov är de mer korrekt att säga att vuxna har ett större behov av vakenhet för att skaffa mat, försvara eller fortplanta sig.

6. Välj rätt säng

Välj en mjuk säng om du är lång, kurvig eller sover på sidan, så att ryggraden ligger rakt. En hårdare madrass om du är lite tyngre, sover på rygg eller på mage. För att minska påfrestningarna på nacke och rygg.

7. Helt okej att väcka sömngångare

Att gå i sömnen är ärftligt och kan förvärras av oregelbundna sovtider och stress. Även alkohol och sömntabletter kan bidra till sömngång. En tredjedel av alla barn går i sömnen men bara 0,5 procent av de vuxna. Det är inte farligt att väcka en sömngångare så det är fritt fram att hjälpa dem tillbaka till sängen.

8. Följ din sovklocka

Klockan 23:00 ringer vår biologiska sovklocka. När man lyssnar till den sover vi som bäst. Det bekräftas bland annat genom att ämnesomsättningen och kroppstemperaturen går ner under natten - kroppen ställer sig in på återhämtning.

9. Sov och håll dig frisk!

Risken att få diabetes är dubbelt så stor om du sover mindre än sex timmar per natt under en längre period. Hälften av svenskarna sover mindre än snittet på sex timmar och 51 minuter, och fem procent sover fem timmar eller mindre.

Källor: Torbjörn Åkerstedt, proffessor på KI, www.somnhjalpen.se, Vårdguiden och Sjukvårdsrådgivningen.

Annelie Norén