NY STUDIE: Sju timmar magisk gräns för sömn

Färre timmar mer än fördubblar risken för hjärtinfarkt

Foto: thinkstock
HÄLSA

Man ska inte sova för lite, men nästan lika illa är det att sova för mycket. Risken för hjärt-kärlsjukdomar ökar i båda fallen, visar en ny studie.

Människor som sover mer eller mindre än sju timmar per dygn, inklusive tupplur, löper ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, det visar en ny amerikansk undersökning.

Ökad risk för stroke
Att sova mindre än fem timmar per dygn mer än fördubblar risken att få diagnosen kärlkramp, hjärt-kärlsjukdom, hjärtinfarkt eller stroke, enligt studien som genomförts av forskare vid universitetet i West Virginia och som publiceras i den medicinska tidskriften Sleep.

Men att sova mer än sju timmar ökar också risken för hjärtkärlsjukdomar.

Deltagare i studien som sov nio timmar eller mer löpte 1,5 gånger större risk att utveckla sjukdomar i hjärta och blodomlopp.

Sova ikapp

Jan-Erik Broman, chef för sömnutredningsmottagningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, är inte förvånad över resultaten.

– Flera studier har visat att det är förenat med sämre hälsa att sova för lite, säger han till TT.

Sömnbehovet individuellt
Men att sova för mycket, hur kan det vara farligt?

– Jag tror att det kanske inte är den långa sömnen i sig som är farlig, utan att den är ett tidigt tecken på någon annan sjuklighet. Det kan också vara så att man sover länge för att det är dålig kvalitet på sömnen.

Han tycker inte man ska vara rädd att sova för mycket.

– Sömnbehovet är individuellt och man ska också försöka sova ikapp när tillfälle ges om man under en tid sovit för lite.

Samma sak framgår av studien, att man har mycket att vinna på att ta igen förlorad sömn.

Ond cirkel

De vanligaste problemet Jan-Erik Broman kommer i kontakt med är sömnbrist, människor som har svårt att somna. I mindre utsträckning träffar han dem som upplever sig sova för mycket.

– Men om man plötsligt blir en långsovare eller blir sömnig på dagarna trots att man sover på nätterna, så ska man söka hjälp, säger han.

Många lider av sömnbrist på grund av att de inte har tid att sova, de söker i regel inte hjälp, men drabbas förstås av samma besvär som den som inte kan somna.

Varva ner
Om det handlar om enstaka nätter ska man inte bli förskräckt, för det kan i sin tur göra att man hamnar i en ond cirkel.

– Att tillfälligt ha sömnsvårigheter hör till det vanliga i livet, säger Jan-Erik Broman.

Han rekommenderar bland annat att man tar sig tid att varva ner på kvällen.

– Man kan behöva en lång nedvarvningsperiod, kanske två timmar. Det kan vara svårt, vi vill ju att allt ska gå så snabbt nu för tiden.

FAKTA

Tips till den som vill sova

Att somna om kvällen kan vara svårt. Här är några knep att pröva:

1. Försök ha regelbundna tider. Stig upp vid ungefär samma tid även när det är helg.

2. Försök att ha en aktiv vakentid.

3. Låt nedvarvningstiden ta tid. Titta gärna på något småtråkigt på tv.

Källa: Jan-Erik Broman, Akademiska sjukhuset. (TT)

TT