Sömntips för gravida

Foto: thinkstock
HÄLSA

Varmt eller kallt i sovrummet? Det spelar ingen roll om du är gravid. Men stor gravidmage kan det vara svårt att sova i vilken temperatur som helst.

Under sommaren är det många stora bebismagar som syns både här och där. Faktum är att det oftast föds som mest barn under sommarmånaderna här i Sverige. Här är några användbara tips för att underlätta sömnen för alla gravida.

1. Sov på vänster sida. Då flödar blodet genom kroppen som bäst till alla viktiga organ som till exempel njurarna. Undvika att ligga på rygg under för lång tid, det är många gravida som till och med tycker att ryggläge känns obehagligt och att de mår illa av det.

2. Undvik vätska innan läggdags. Det är viktigt att dricka mycket, särskilt när det är varmt och när du är gravid. Men drick på dagen, då slipper du jobbiga toabesök som stör sömnen under natten.

3. Många kuddar. Många gravida drabbas av halsbränna. För en del räcker det med att hålla sig borta från tomatprodukter, friterat och kryddstark mat för att slippa besvären. Men för andra kan det vara läge att skaffa fler kuddar att ha i sängen. Sov med huvudet högt, låt nacken vila på ett par kuddar så att du kommer upp en bit med överkroppen.

4. Träna gärna. Regelbunden träning håller dig hälsosam, ökar blodets cirkulation och minskar kramper i till exempel benen. Lagom träning och fysisk aktivitet ger sköna nätter.

5. Nyttigt snacks. Nyttigt snacks i form av nötter och torkad frukt är bra att stoppa i munnen när hungern smyger sig på. I varje fall är det bättre än att stoppa i sig godis och andra onyttigheter. Med en lagmom full mage sover du bättre och risken att vakna av hunger mitt i natten minskar.

6. "Gravidkuddar" Använd vanliga huvudkuddar att stödja kroppen med. Det kan till exempel vara skönt att ha en kudde mellan knäna eller under ryggslutet.

7. Ta en tupplur. En undersöking som National sleep foundation låtit göra visade att 60 procent av de deltagande gravida kvinnorna sov en kortare stund på dagen, minst en dag i veckan.

8. Andas rätt. Med rätt andningsteknik och förmåga att kunna slappna av, sover du bättre. Gör andningsövningar, dessa kan du även ha hjälp av vid förlossningen. Yoga är ett bra sätt att lära sig rätt andning på.

Källa: National Sleep Foundation