"Slöa på jobbet"

Psykologen: Så undviker du sömnproblem efter semestern

1 av 2 | Foto: thinkstock
HÄLSA

Snart tillbaka på jobbet efter semestern? Stressad? Då är det lätt att drabbas av sömnproblem. Så här undviker du att jobbstarten blir en sömnförstörare.

1. Mjukstarta. Ta det så lugnt som möjligt de första dagarna. Försök få en överblick över den kommande tiden i stället för att börja prestera direkt. Pausa ofta. Gör dina uppgifter lite långsammare än vanligt, särskilt om du har ett fysiskt påfrestande arbete.

2. Lämna jobbet på jobbet. Gör ett tydligt mentalt avslut på arbetsdagen, även om du inte har avslutat alla uppgifter.

3. Utnyttja kvällarna – men skippa alkoholen. Behåll semesterkänslan genom att göra sådant du tycker om på kvällarna. Grilla, ta ett kvällsdopp eller kanske en långpromenad. Undvik dock after work-ölen! Alkohol försämrar sömnkvaliteten redan vid små mängder.

4. Ha fasta tider. På semestern ändras ofta sömntiderna, särskilt för ”kvällsmänniskor”. Kom tillbaka till vardagen genom att stiga upp ungefär samma tid varje dag, och stanna inte uppe för länge på kvällarna. Varva ned med lugna aktiviteter innan läggdags.

5. Ligg inte vaken i sängen. Om du inte kan sova, är det bättre att gå upp och sitta någon annanstans tills du blir sömnig.

Charlotte Ulfsparre