9 frågor OCH svar om sömn

Foto: thinkstock
HÄLSA

Sömnklubbs KBT-psykolog Charlotte Ulfsparre har flera års erfarenhet av att jobba med sömnproblem. Här svarar hon på vanliga frågor om sömn och sömnstörningar.

Sömnklubbs KBT-psykolog och sömnvetare Charlotte Ulfsparre.
Sömnklubbs KBT-psykolog och sömnvetare Charlotte Ulfsparre.

Fråga 1: Varför har jag mardrömmar?

Svar: Ingen vet säkert varför vi drömmer, följaktligen vet ingen heller varför vi har mardrömmar. Det mest troliga är att drömmarna fungerar bearbetande på något sätt och det finns teorier om att de hjälper oss att lagra information i vårt minne. Tvärkulturell forskning har visat att det verkar vara oerhört vanligt att drömma att man blir jagad, även under perioder då man inte känner sig särskilt stressad. En teori är att mardrömmen fungerar som en slags simulator. Som art har det historiskt sett varit viktigt för vår överlevnad att snabbt kunna fly undan en angripare, och drömmen skulle då fungera som en träning när vi inte utsätts för situationen tillräckligt ofta i det verkliga livet. Kanske kan även andra mardrömmar fylla en liknande funktion?

Fråga 2: Varför sover jag sämre på sommaren?

Svar: Den troligaste anledningen är de ljusa kvällarna och nätterna. Vår hjärna är skapt för att varva ned och sova när det är mörkt, och att vakna när det blir ljust. Blir det inte mörkt förrän framåt midnatt – eller kanske aldrig om du bor i de norra delarna av landet – får många svårt att somna. När det sedan blir ljust framåt småtimmarna vaknar vi för tidigt. Det kan också bero på varma kvällar. Vi nordbor är ju inte så vana vid detta, och många får svårt att sova när det blir värmebölja.

Fråga 3: Hur somnar jag snabbt?

Svar: Insomning är inget man kan tvinga sig till, eftersom det inte är en viljestyrd handling. Men du kan skapa bra förutsättningar för sömn. Se till att sovrummet är svalt, mörkt och tyst. Låt bli att se på TV, sitta framför datorn eller arbeta i sängen. Varva ned en stund innan du ska lägga dig.

Fråga 4: Hur vet jag att jag sover tillräckligt?

Svar: Om du känner dig tillräckligt utvilad under dagen, sover du förmodligen tillräckligt. Alla har olika sömnbehov, så det går inte att säga något visst antal timmar du måste sova för att få tillräckligt med sömn.

Fråga 5: Varför vaknar jag tidigt när jag har druckit alkohol?

Svar: Alkohol är en sömnbov. Vi får sämre sömnkvalitet under de första timmarnas nattsömn efter att vi druckit, och många drabbas av för tidiga uppvaknanden under nattens andra hälft.

Fråga 6: Jag vaknar inte av väckarklockan, vad ska jag göra?

Svar: Du har kanske blivit van vid hur väckarklockan låter och behöver byta, eller så låter den inte tillräckligt högt. Prova att ställa flera väckarklockor som börjar ringa strax efter varandra. Jag skulle gissa på att du är en typisk kvällsmänniska som egentligen inte är redo att gå upp när klockan ringer. Det går inte att förvandla sig till morgonmänniska, men genom att hålla fasta sömntider kan du påverka din naturliga dygnsrytm lite grann.

Fråga 7: Min man snarkar och jag kan inte sova, vad ska jag göra?

Svar: I första hand kanske din man skulle försöka göra något åt sitt snarkande. Det finns särskilda näsplåster han kan prova, och han skulle kunna lägga kuddar bakom ryggen för att underlätta en sovställning på sidan eller magen. Om han har andningsuppehåll kan det röra sig om sömnapné, vilket han absolut borde få utrett. Om det inte fungerar med öronproppar, skulle jag rekommendera att gå igenom hur du reagerar när du inte kan sova. Blir du väldigt irriterad, och försvårar det för dig att somna? Kan du prova att ha ett accepterande förhållningssätt till snarkljuden? Om det verkligen är outhärdligt kanske separata sovrum är ett alternativ.

Fråga 8: Somnar jag bättre efter en kopp grönt te?

Svar: Vissa känner sig lugnare av att ta en kopp grönt te på kvällen, men faktum är att det innehåller koffein som fungerar uppiggande. Grönt te har visserligen bara runt en tredjedel av koffeinhalten i kaffe, men det kan vara tillräckligt för att störa sömnen hos koffeinkänsliga personer. Kanske är det ritualen i sig som bidrar till att det blir lättare att varva ned, hos dem som tycker att det hjälper?

Fråga 9: Jag vaknar flera gånger om natten, har jag sömnproblem?

Svar: Om du inte kan somna om snabbt när du vaknar, känner dig negativt påverkad dagen efter, och det pågått under några veckors tid, så har du förmodligen ett sömnproblem.

Charlotte Ulfsparre