Sex vanliga orsaker till att du inte kan sova

- och vad du kan göra åt det!

HÄLSA

Oro och dåliga vanor. Det är två stora faktorer till varför så många inte kan sova. Men det finns fler. Här är listan på de sex vanligaste orsakerna till varför du ligger och vrider dig i sängen om natten – och vad du kan göra åt det!

Foto: thinkstock

Sömnklubbs KBT-psykolog Charlotte Ulfsparre, reder ut varför du inte kan sova. Här listar hon de sex vanligaste orsakerna till att allt fler svenskar ligger och vrider och vänder på sig i sängen - utan att kunna somna.

1. Oro över att inte kunna sova

– Det gör dig uppvarvad och därför får du svårare att sova. De flesta som oroar sig börjar också göra saker som inte hjälper utan snarare förvärrar sömnproblemen.

Exempel på det är att gå och lägga sig för tidigt, dricka alkohol för att somna, hålla koll på vad klockan är. Charlotte Ulfsparres tips är att man går och lägger sig först när man är sömnig, efter en lugnande kvällsrutin.

– Släpp tankarna och fokusera på hur skönt det är att ligga i sängen, och gå upp igen om du inte somnar inom cirka 20 minuter.

2. Oro eller planer för något viktigt i livet

– Även detta leder till att du blir mer uppvarvad.

Charlottes tips är att skriva ned det man funderar på någon halvtimme innan det är dags att lägga sig.

– Bestäm sedan en tid nästa dag som ägnas åt att tänka på problemen.

3. Oregelbundna sovtider

– De flesta av oss har ett ”biologiskt dygn” som är längre än 24 timmar. Det betyder att vi har lätt för att skjuta fram vår sovperiod när vi kan, t.ex. på helgen eller semestern, vilket kan göra det svårt att somna på kvällen.

Charlottes tips är att hålla så fasta tider som möjligt för när det är dags att lägga sig och att undvika tupplurar.

4. Dåliga kvällsvanor

– Om du tränar eller äter en stor middag sent på kvällen kommer kroppen att vara ”igång” och det blir svårare att somna. Att äta för lite är heller inte bra, en hungrig kropp är vaknare än en lagom mätt.

Charlotte påpekar också att alkohol och kaffe försämrar sömnen, och att jobba fram till sänggåendet kan göra att hjärnan är igång. Därför är det viktigt att varva ned innan man ska sova.

5. Dålig sovmiljö

Vi sover bäst i ett mörkt, tyst och svalt rum, därför gäller det också att se till så man har de rätta förutsättningarna hemma.

– Sätt upp mörkläggningsgardiner om det behövs och vädra innan läggdags. Ta inte med dig jobb till sängen, och se inte på TV i sovrummet. Se också till att sängen är tillräckligt bekväm och stor nog för alla som ska sova i den, säger Charlotte.

6. Du störs av din partner eller barn

– I detta fall behöver du göra ett val – är det mer värt att sova med din partner trots de ljudliga snarkningarna, eller att få ostörda nätter men ha separata sovrum? Är det viktigast för dig att ditt barn har tillgång till dig även nattetid, eller att få den där hela natten sömn?

Charlotte påpekar att småbarn ofta vaknar fler gånger på natten än vad mycket av barnlitteraturen hävdar och att man då kan ha fått felaktiga förväntningar på hur barnet ska sova, vilket gör att man kan känna sig mer störd.

Cecilia Bäcklund