För lite sömn ger ökad hunger

– kan bli ödesdigert för den som vill gå ner i vikt

HÄLSA

Du blir hungrigare – och får svårare att gå ner i vikt – av att sova för lite.

Det visar en ny amerikansk forskningsstudie.

– Vi har bevis för att mycket sömn gör en stor skillnad på resultaten av bantning, säger biträdande professor Penev vid Chicagos undiversitet som har lett undersökningarna.

Att sova några timmar extra kan minska hungerskänslorna – och göra under för fettförbränningen.
Att sova några timmar extra kan minska hungerskänslorna – och göra under för fettförbränningen.

Att slarva med sömnen kan leda till mänga dåliga konsekvenser – förutom trötthet och sämre koncentrationsförmåga kan det även göra det svårare att gå ner i vikt.

En ny undersökning, gjord av University of Chicago's General Clinical Resource Center och publicerad i the Annals of Internal Medicine, visar på en koppling mellan sömnbrist och ökad hunger.

Tydlig påverkan

10 överviktiga, men i övrigt friska personer, mellan 35 och 49 år deltog i testerna som gick ut på att se hur mycket sömnen påverkade viktreduktionen under bantning.

Testpersonerna delades upp i två grupper som fick sova olika mycket.

Sedan mättes bland annat nivåerna av hormonet ghrelin hos de båda grupperna. Ghrelin är ett hormon som påverkar hunger och energiförbrukning.

Det visade sig att den grupp som fick sova åtta och en halv timmer per natt hade normala nivåer av ghrelin, medan den grupp som endast fick sova fem timmar per natt hade betydligt högre nivåer.

Enligt de amerikanska forskarna orsakar simulerar höga ghrelin–nivåer hunger och matintag, minskar energianvändningen, främja bevarande av fett och ökar leverns produktion av glukos.

”Nu har vi bevis”

”I våra experiment, var sova begränsning åtföljs av ett liknande mönster av ökad hunger och minskad fettförbränning", skriver de.

– För första gången har vi bevis för att mycket sömn gör en stor skillnad på resultaten av bantning. Man bör inte bortse från hur man sover när man går på diet. Att erhålla tillräcklig sömn kan förstärka de positiva effekterna av en diet – och att inte få tillräckligt med sömn kunde minska de önskade effekterna, säger undersökningsledaren Plemen Penev, biträdande professor i medicin vid Chicago universitet till Medicalnews Today.

Ökad aptit

Även på universitetet i Warwick har sömnens påverkan på nivåerna av ghrelin studerats. Även där har man kommit fram till liknande resultat: Sömnbrist ger upphov till högre produktion av ghrelin, som i sin tur leder till ökad aptit och minskad produktion av det aptitdämpande hormonet leptin.

Har du också problem med sömnen? Gå med i Sömnklubb.se

FAKTA

Ghrelin

Ghrelin upptäcktes 1999.

Det är ett hormon som produceras i magsäcken och som stimulerar aptiten. Motsatsen är hormonet leptin, som produceras av fettvävnaden och som ger en mättnadskänsla.

Nivåerna av ghrelin ökar före en måltid och minskar efter.

Nivåerna av hormonet är ofta högre hos de som lider av fetma än hos smala personer.