Supermineralen som kan lösa dina sömnproblem

75 procent kan lida brist

HÄLSA

Magnesium har kallats ”mirakelmineralen” eftersom den kan påverka så många delar av hälsan.

Men många lider av brist på det livsviktiga magnesiumet – utan att veta om det.

Framförallt äldre har svårt att få i sig tillräckligt, visar en ny undersökning.

Och det bästa av allt? Ett bra sätt att få i sig magnesium är genom choklad!

Svårt att sova. Trött. Stressad på jobbet. Matsmältningsproblem. Svårt att bli av med de där extra kilona.

Känner du igen dig?

Då kan du lida av magnesiumbrist.

Allt fler svenskar lider av brist på den livsviktiga mineralen magnesium. Något som kan orsaka stora hälsoproblem.

Bland annat kan det leda till sömnproblem.

Sov bättre – och slipp magproblem

Att se till att få i sig tillräckligt med magnesium kan alltså vara en lösning både på dina sömn och matsmältningsproblem.

– Om du lider brist på magnesium så lider du förmodligen brist på en hel del andra ämnen också. Ofta beror det på att man äter för lite frukt och grönsaker, speciellt frukt. Minst 500 gram per dag är lagom, det motsvarar det gamla klassiska rådet med fem frukter om dagen. Ät också så varierat som möjligt och så mycket färgglada frukter och grönsaker som möjligt, säger dietisten Karin Byström.

Äldre i riskzonen

Enligt en ny undersökning från Gallup, är det speciellt de äldre som inte får i sig tillräckligt med magnesium.

Enligt undersökningen får 79 procent av alla vuxna över 55 år i sig för lite magnesium. Detta samtidigt som det är extra viktigt för just den gruppen att få i sig tillräckligt, eftersom de är speciellt känsliga för de sjukdomar som magnesiumbrist kan leda till.

– Magnesiumbrist är allvarligt för människor i alla åldrar, men för de äldre kan det vara särskilt allvarligt. Hjärtsjukdomar, diabetes och kramp i benen ökar dramatiskt när man blir äldre, och det har konstaterats att magnesiumbrist påverkar just de tillstånden, säger doktor Richard Rivlin på Cornell Medical Center i New York som är expert på den här typen av frågor.

Choklad kan hjälpa

För att få i sig tillräckligt med magnesium gäller förstås de gamla vanliga råden: Ät en hälsosam varierad kost med mycket frukt och grönt. Även kött och mjölkprodukter är en viktig källa för magnesium.

Och choklad.

Forskning har visat att ren 70–procentig choklad bland annat sänker blodtrycket, minskar kolesterolvärdet och är antidepressivt. Dessutom innehåller den nyttigheter som antioxidanter, vitaminer och mineraler. Bland annat magnesium.

Ju högre kakaohalt, desto mer av det nyttiga finns det i chokladkakan.

Goda nyheter för söndagsmyset alltså: Satsa på mycket choklad och känn dig nyttig.

FAKTA

Rekommenderat dagligt intag av magnesium:

Män: 350 mg

Kvinnor: 300 mg

Gravida: 450 mg

Ammande: 450 mg

Symtom vid brist:

Huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, hämmad tillväxt, nervproblem, huvudverk, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, trötthet, irritation, dålig aptit och för högt blodtryck.

Såhär får svenskarna i sig sitt magnesium:

13% Mjölk, fil och yoghurt

12% Matbröd

12% Kött, fågel, fisk och ägg

10% Potatis

(Källa: Riksmaten)

Det ska du äta:

* Bönor, framförallt sojabönor

* Vetegroddar

* Vetekli

* Bovete

* Nötter och frön, speciellt paranötter, sötmandel, sesamfrö, solrosfrö och pumpafrö

* Choklad

* Baljväxter

* Fisk

* Kött

* Gröna grönsaker, speciellt spenat och grönkål

* Spannmål

* Mineralsalt