Sov bättre – med körsbär

Innehåller sömnhormonet melatonin

Sov gott – med körsbär. Amerikanska forskare menar att du kan sova bättre på natten om du äter körsbär på kvällen.
Foto: sxc.hu
Sov gott – med körsbär. Amerikanska forskare menar att du kan sova bättre på natten om du äter körsbär på kvällen.
HÄLSA

Du kan förbättra din nattsömn genom att äta rätt typ av mat på kvällen.

Det handlar främst om livsmedel som innehåller det naturliga hormonet melatonin.

Nya forskningsrön visar att vissa naturläkemedel kan förbättra din nattsömn.

Det handlar om livsmedel som innehåller betydande halter av det naturliga sömnhormonet melatonin.

Enligt forskarna kan de påverka din nattsömn positivt.

Spännande resultat

Mat som pekas ut som särskilt bra är valnötter och körsbär.

– Relativt få livsmedel har undersökts för deras melatonin innehåll. Våra studier visar att exempelvis nötter innehåller melatonin, att melatoninet absorberas när det äts, och att det förbättrar kroppens förmåga att motstå stress orsakade av de giftiga molekyler som kallas fria radikaler och som kan vara en orsak till dålig nattsömn, säger Russel Reiter, professor i cellbiologi vid University of Texas Health Science Center i USA.

Han är en av de forskare som har genomfört den smått revolutionerande studien.

Körsbär – rena sömnpillret

Även en annan studie från University of Texas Health Science Center visar på just körsbärs goda effekter på nattsömnen. I den konstaterar forskarna att man, genom att äta de melatoninrika körsbären på kvällen, kan förbättra sin sömn.

Även kalcium konstateras vara bra, eftersom det hjälper kroppen att ta upp melatoninet.

– Kalcium hjälper hjärnan att använda aminosyran tryptofan för att tillverka det sömngivande ämnet melatonin. Det förklarar varför mejeriprodukter, som innehåller både tryptofan och kalcium, är en av de bästa sömnframkallande livsmedlen vi vet, konstaterar doktor William Sears som deltagit i studien.

FAKTA

Melatonin

Melatonin är kroppens eget sömnhormon. Det är ett naturligt förekommande hormon som produceras av tallkottkörteln som finns i centrum av hjärnan.

Melatoninet bildas i ett rytmiskt mönster under dygnets alla timmar, men när vi utsätts för starkt dagsljus minskar bildningen av melatonin och sömnighet motverkas.

Kontraster mellan ljus och mörker är bra för melatoninproduktionen. Vanan att ta en promenad i dagsljus mitt på dagen kan bidra till att sömnen förbättras. På natten eller i mörker, frigör tallkottkörteln melatonin. Det är det som reglerar vår sömncykel.

Ett annat hormon, stresshormonet kortisol, har i stället sin topp under tidiga morgontimmar, då man ska vara alert.

Kroppen producerar mindre melatonin med stigande ålder.

Melatonin är ett mycket potent hormon. I USA säljs det som receptfritt kosttillskott för personer med sömnproblem, i Sverige och i Europa är det receptbelagt.

Om man får i sig för mycket melatonin så kan det göra det svårare att vakna på morgonen och orsaka trötthet och förvirring dagtid. Till exempel cannabisrökning orsakar en överproduktion av melatonin vilket gör att brukaren ofta sover mer och är trött oftare.

Här är maten som får dig att sova gott:

Körsbär

Mjölkprodukter, till exempel keso, ost, mjölk

Sojaprodukter, till exempel sojamjölk, tofu, soja nötter

Viss fisk, exempelvis kolja och lax

Skaldjur

Kött, framförallt fläskkotlett, lammkotlett, nötkött och vilt

Kyckling och kalkon

Fullkorn

Bönor

Ris

Potatis

Vetemjöl

Hummus

Linser

Hasselnötter, jordnötter, cashewnötter, valnötter och pekannötter

Ägg

Sesamfrön och solrosfrön

Frukt, framförallt äpple, plommon, ananas, apelsin, banan och fikon

Grönsaker, framförallt avokado, broccoli, grönkål, tomat

Här är maten som du ska undvika:

Mat med mycket mättat fett. Det vill säga undvik chips med dipp, bacon, feta nötter, såser med mera innan du ska sova.

Kebab, pizza, hamburgare och annan snabbmat. Om du absolut vill äta snabbmat sent på kvällen – försök välja en mild thailändsk grönsaksrätt eller möjligen kokt korv med mos.

Godis, bakverk och glass. Innehåller både mycket fett och mycket socker vilket kan göra det till en riktig bov.

Starkt kryddad mat. Om du vill äta indiskt eller thailändsk stark mat, eller är en sådan som gillar att salta och peppra ordentligt, så bör du äta minst fyra timmar innan sängdags.

Koffein. Tänk på att det inte är bara i kaffe som det finns koffein, det finns även i svart te, vissa läskedrycker och energidrycker.

Pasta